Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. III SA/Gd 635/18

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Felicja Kajut, Sędziowie Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.), Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Kaczmar, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi J. D. na akt Starosty [...] z dnia 14 maja 2018 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia stałej organizacji ruchu 1. stwierdza nieważność zaskarżonego aktu; 2. zasądza od Starosty [...] na rzecz skarżącej J. D. 797 (siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Starosta aktem z dnia 14 maja 2018 r. nr [...], działając na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 3, § 8 ust. 2 pkt. 1 lit. a) i ust. 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 784), zatwierdził stałą zmianę organizacji, polegającą na wprowadzeniu w ciągu dróg gminnych nr [...] ul. [...], nr [...] ul. [...] i nr [...] ul. [...] w K. zakazu zatrzymywania się, zgodnie z przedstawionym projektem. Termin wprowadzenia zatwierdzonej stałej organizacji ruchu wskazano na 15 czerwiec 2018 r.

J. D. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na powyższy akt, wnosząc o stwierdzenie jego nieważności.

Zarzuciła naruszenie:

- art. 1 ustawy o drogach publicznych w zw. z art. 40 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, poprzez zatwierdzenie przez organ stałej organizacji ruchu w sytuacji, gdy postawienie znaków w ciągu ulicy [...] , w szczególności B-36 oraz B-1 powoduje znaczne ograniczenie skarżącej możliwości korzystania z drogi publicznej zgodnie z jej przeznaczeniem;

- art. 17 ust. 2 Konwencji o ruchu drogowym z dnia 19 września 1949 r. Protokół w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz Akt końcowy (Dz. U. z 1959 r. Nr 54, poz. 321), polegające na rażącym naruszeniu zasady ograniczenia możliwości postawienia znaku drogowego do niezbędnej potrzeby poprzez posadowienie na ulicy [...] ciągu znaków w ilości 40 sztuk, które nie znajdują potrzeby ani też merytorycznego uzasadnienia;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00