Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 listopada 2018 r., sygn. I SA/Po 241/18
Inne; Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Zygmont Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Ratajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2018 r. sprawy ze skargi A sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2010r. I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej A sp. z o.o. kwotę 1.093,00 zł ( tysiąc dziewięćdziesiąt trzy złote 00/100 ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W grudnia 2012 r. W. [...] w P. (obecnie: [...] w P.) wniosła do Burmistrza O. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości m. in. w 2010 r. w kwocie [...]zł, dołączając korektę deklaracji podatkowej wraz z jej uzasadnieniem. W argumentacji wniosku spółka podniosła m. in., że część obiektów bezzasadnie zgłosiła do opodatkowania, ponieważ kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe nie stanowią obiektu budowlanego lub obiekt budowlany stanowić będzie tylko ich część. Stwierdziła, że wskazane urządzenia i stacje nie są też budowlami. Oceny obiektów strona dokonała w oparciu o wykładnię art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.; dalej: "u.p.o.l.") oraz art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. nr 156 poz. 1118; dalej: "P.b.").
Burmistrz O., decyzją z dnia [...] r. nr [...], określił spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2010 r. na kwotę [...]zł, nie uwzględniając złożonej przez skarżącą korekty. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, że cała sieć gazowa wraz z kontenerowymi stacjami redukcyjno-pomiarowymi, punktami pomiarowymi, redukcyjno-pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi i pomiarowymi stanowi całość techniczno-użytkową, tj. obiekt liniowy - gazociąg, w związku z czym należy uznać ją za budowlę. Nie ma zatem podstaw do wyłączenia wartości tych urządzeń i instalacji z podstawy opodatkowania. Następnie, decyzją z tego samego dnia, o nr [...], Burmistrz - powołując się m. in. na art. 72 § 1 pkt 1, art. 74a i art. 75 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.; dalej: "Ordynacja podatkowa") odmówił skarżącej stwierdzenia wnioskowanej nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2010 r., powołując się na swoją decyzję z [...] r., określającą skarżącej sporne zobowiązanie w wysokości nie powodującej nadpłaty w ww. podatku.