Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. II SA/Ol 684/18

Ewidencja gruntów

 

Dnia 15 listopada 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Marzenna Glabas Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 roku sprawy ze skargi W. K. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie modernizacji ewidencji gruntów oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Starosta B., na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 1, art. 22 ust. 1, art. 24a ust. 10 w zw. z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b i art. 7d pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2016r., poz. 1629 ze zm. - tekst jednolity obowiązujący na dzień wydania zaskarżonej decyzji - dalej jako: P.g.i.k.) oraz § 45 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2016r., poz. 1034, dalej jako: rozporządzenie w sprawie ewidencji) orzekł o odrzuceniu wniosku W. K. (dalej jako: skarżąca) o doprowadzenie do zgodności powierzchni działek o nr ewid.: "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]" i "[...]" do stanu sprzed modernizacji ewidencji gruntów i budynków w obrębie "[...]" G. gm. B. W uzasadnieniu podano, że dnia "[...]" Starosta wydał zarządzenie w sprawie przeprowadzenia modernizacji istniejącej ewidencji gruntów, budynków i lokali dla obrębu "[...]" G., gmina B. celem uzupełnienia i utworzenia pełnego zakresu danych ewidencyjnych zgodnie z § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji oraz modyfikacji istniejących komputerowych baz danych ewidencyjnych, zapewniającej pełną zgodność tych baz danych z wymogami rozporządzenia, o których mowa w § 55. Dnia "[...]" w Dzienniku Urzędowym Województwa ukazało się ogłoszenie Starosty w sprawie informacji o ujawnieniu danych objętych modernizacją zawartych w projekcie operatu opisowo- kartograficznego oraz możliwości zgłaszania w terminie 30 dni od daty ogłoszenia zarzutów. Na skutek przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego operatu geodezyjno-prawny z wykonania prac w ramach projektu "wykonania modernizacji operatu ewidencji gruntów i budynków wraz z konwersją danych do obowiązujących przepisów, obręby G. w gminie B." działki będące własnością skarżącej i jej dzieci uzyskały określone powierzchnie, różne od dotychczasowych. Wskazano, że już na etapie ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych okazywanych właścicielce zakwestionowała ona ich przebieg, w tym przebieg granic między własnymi działkami, oraz granic z drogami gminnymi, nie potrafiąc wskazać ich właściwego przebiegu. W ramach gwarancji organ zlecił ponowny pomiar punktów granicznych wraz z analizą dokumentacji w związku z decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego Województwa z dnia "[...]" uchylającą poprzednią decyzję Starosty z dnia "[...]". Wskazano, że w złożonej dokumentacji wykonano ponowną analizę materiałów przyjętych do PZGiK i przyjęto do dalszego opracowania współrzędne punktów granicznych określone w wyniku przeliczeń i ustaleń z poprzedniego procesu obliczeniowego. Wykonawca modernizacji ewidencji gruntów i budynków dokonał wyznaczenia punktów załamania granic w terenie (w części zatartych) w oparciu o istniejącą dokumentację techniczną znajdującą się w zasobach Ośrodka Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej Starostwa Powiatowego w B. w takim stopniu, na ile pozwoliły na to zgromadzone dokumenty. Wyjaśniono, że punkty graniczne kompleksu działek "[...]", "[...]", "[...]" oraz "[...]" zostały wznowione na podstawie dokumentacji z operatu technicznego ze wskazania granic z dnia 10 listopada 1976r., przyjętego do PZGiK. Działki nr "[...]" i "[...]" od zachodu graniczą z drogą, której szerokość została również określona na pierworysie. Z kolei dane z operatu technicznego materiału zasobu z wymiany gruntów działek o nr "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]" wykorzystano do ustalenia granic działek nr "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]", "[...]" na gruncie. Szerokości dróg przecinających kompleks powyższych działek ustalono na podstawie mapy ewidencyjnej. Granice działki ewidencyjnej nr "[...]" ustalono na podstawie mapy ewidencyjnej w skali 1:5000, która została zeskanowana, a następnie wpasowana jako raster na mapę numeryczną. Uzyskane w ten sposób dane zestawiono z danymi z operatów o działkach sąsiednich. Granicę działki "[...]" z działką nr "[...]" przyjęto bez ustalenia w terenie, tylko na podstawie operatu technicznego ze wznowienia granicy dz. "[...]". W wyniku prac polowych ustalono w terenie przebieg granic działek ewidencyjnych. Punkty graniczne zamarkowano drewnianymi palikami i kontrolnie pomierzono, a odchyłki wyznaczenia punktów zostały skontrolowane z dopuszczalnymi granicami błędu. Wskazano, że z czynności ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych sporządzono protokół ustalenia przebiegu granic i szkice graniczne. Skarżąca nie przyjęła ustalonego przebiegu granicy działek ewidencyjnych w całości, a dodatkowo na gruncie przedstawiła nowe położenie ustalonych punktów granicznych, które zamarkowano palikami i pomierzono oraz ich położenie przedstawiono na szkicu granicznym kolorem czerwonym z miarami do ustalonych punktów granicznych. Podniesiono, że modernizacji operatu ewidencyjnego nie wykonuje się celem potwierdzenia danych ewidencyjnych ze stanem w księgach wieczystych, lecz polega ona na dostosowaniu istniejących zbiorów ewidencji gruntów i budynków do postaci przewidzianej wymogami ustawowymi. Przy czym rażące rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a ewidencyjnym, zaobserwowane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, zadecydowały o konieczności przeprowadzenia modernizacji ewidencji gruntów i budynków w G. w pierwszej kolejności. Wyjaśniono także, że wypisy z rejestru gruntów i wyrysy z mapy ewidencyjnej, na które powołuje się strona sporządzane były na podstawie materiałów ewidencyjnych. Dotychczasowy operat ewidencji prowadzony był głównie w oparciu o sporządzone w latach 50' i 60' opracowania geodezyjno-kartograficzne charakteryzujące się mniejszą niż obecnie dokładnością pomiaru, gdyż sporządzanie map i obliczeń powierzchni działek wykonywane było głównie metodami mechaniczno-graficznymi. Wskazano, że powierzchnia działki jest funkcją jej granic a nie odwrotnie, a ponadto obliczona powierzchnia - ze względu na zastosowanie nowoczesnych metod pomiaru i obliczeń - może różnić się od dotychczasowej. W związku z tym uwzględnienie roszczeń skarżącej musiałoby nastąpić kosztem powiększenia dysproporcji powierzchniowych działek sąsiadów, w sytuacji gdy przebieg granic został wznowiony na podstawie istniejących dokumentów. Przy czym wyjaśniono, że podtrzymywanie roszczeń o przywrócenie powierzchni ze stanu sprzed modernizacji ewidencji wymagać będzie interwencji wójta gminy jako organu właściwego w sprawach rozgraniczeniowych lub sądu, który zdecyduje o ostatecznym przebiegu spornych granic.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00