Wyrok WSA w Lublinie z dnia 9 października 2018 r., sygn. II SA/Lu 524/18
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Laskowska-Pietrzak (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędzia WSA Grzegorz Grymuza, Protokolant Specjalista Beata Basak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 października 2018 r. sprawy ze skargi Spółki T. w W. na decyzję Wojewody z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru budowy oddala skargę.
Uzasadnienie
Sygn. akt II SA/Lu [...]
UZASADNIENIE
Wojewoda decyzją z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] - po rozpatrzeniu odwołania T.-M. P. S.A. z siedzibą w W. od decyzji Starosty [...] z dnia [...] lutego 2018 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu wobec zgłoszenia zamiaru montażu tymczasowego masztu mobilnego do wykonania pomiarów i testów propagacyjnych na działce nr ewid. [...] w miejscowości Z., gmina D. - utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia organ odwoławczy powołał się na następujące okoliczności faktyczne i prawne:
W dniu [...] lutego 2018 r. T.-M. P. S.A w W. złożyła
w Starostwie Powiatowym w J. L. zgłoszenie zamiaru montażu tymczasowego masztu mobilnego w celu wykonania pomiarów i testów propagacyjnych, na działce nr ewid. [...] w miejscowości Z. gmina D..
Decyzją z dnia [...] lutego 2018 r. (doręczoną pełnomocnikowi inwestora w dniu [...] lutego 2018 r. - k. 4 akt adm. I inst.) Starosta [...], działając na podstawie na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia [...] lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 ze zm., obecnie: t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm. - dalej jako "Pr.bud."), wniósł sprzeciw w sprawie zgłoszonego zamierzenia budowlanego. W uzasadnieniu organ I instancji podał, że z załączonej do zgłoszenia dokumentacji projektowej wynika, iż stopy masztu kotwione mają być do płyt drogowych na podsypce piaskowej i dociążone bloczkami betonowymi. Projektowana konstrukcja ma za zadanie uniemożliwić jej łatwe przesunięcie, przeniesienie jej w inne miejsce bądź zniszczenie podczas silnych podmuchów wiatru. W ocenie Starosty, przedmiotowy maszt będzie zatem trwale powiązany z gruntem, co w konsekwencji nadaje mu cechy budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 Pr.bud., której realizacja wymaga uzyskania pozwolenia na budowę.