Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Lu 440/18

Podstawę rozstrzygnięcia o odmowie przyznania wnioskodawcy pomocy finansowej dla osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego nie stanowił zatem art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r., poz. 1952 ze zm. - dalej jako "u.ś.r."), lecz § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu wspierania osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 413 - dalej jako "rozporządzenie").

§ 2 ust. 1 rozporządzenia odwołuje się wprawdzie do ustawy o świadczeniach rodzinnych, jednakże nie w celu stosowania art. 17 u.ś.r., lecz jedynie w zakresie ustalenia treści przesłanek przyznania pomocy finansowej dla osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia odwołanie do ustawy o świadczeniach rodzinnych nie ma więc na celu odesłania do stosowania w kwestii przyznania pomocy finansowej art. 17 u.ś.r., lecz służy jedynie ustaleniu pełnej treści hipotezy § 2 ust. 1 rozporządzenia.

Mając na uwadze datę uchwalenia i wejścia w życie rozporządzenia z dnia 26 marca 2013 r. stwierdzić należy, że § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 26 marca 2013 r. odsyła do art. 17 u.ś.r. w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 1548 - dalej jako "ustawa zmieniająca"). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu wspierania osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego miało bowiem charakter epizodyczny i dotyczyło świadczeń za ściśle określony okres.

O prawidłowości zaskarżonej decyzji przesądza to, że wnioskodawca nie spełniał przesłanek przyznania pomocy finansowej dla osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego wynikających z § 2 ust. 1 rozporządzenia. Wnioskodawca musiałby bowiem mieć przyznane prawo do świadczenia pielęgnacyjnego oraz wypełniać wymogi określone w art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu określonym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00