Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 12 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Sz 129/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Maczewski, Sędziowie Sędzia WSA Nadzieja Karczmarczyk-Gawęcka,, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Kalisiak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w W. na uchwałę Rady Gminy Wałcz z dnia 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w przedmiocie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej oddala skargę.
Uzasadnienie
P. W. złożył skargę na uchwałę Rady Gminy z dnia 26 października 2017 r. nr XXXIX/245/2017 w sprawie wprowadzenia i wysokości opłaty miejscowej (Dz. U. Województwa Z. z 2017 r., poz. 2249).
Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności § 1 ust. 4 i § 5 zaskarżonej uchwały, której zarzucił istotne i rażące naruszenie prawa, tj. art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz.1785 ze zm.), dalej "u.p.o.l.", w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz.1875 ze zm.) oraz art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zdaniem Prokuratora, inkasenci opłaty miejscowej winni być w uchwale zindywidualizowani, tj. określenia z imienia i nazwiska lub nazwy w odniesieniu do osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, aby nie budziło wątpliwości na kogo obowiązek ten został nałożony. Prokurator stwierdził, że tylko Rada Gminy może wskazać kto będzie odpowiedzialny za pobór i wpłacenie podatku do urzędu i nie może ona scedować tych kompetencji na Wójta Gminy W..
Prokurator zarzucił również nieuzasadnione powołanie się w podstawie materialno-prawnej zaskarżonej uchwały na art. 15 u.p.o.l., który odnosi się do opłaty targowej.
Prokurator uzasadnił swoje stanowisko i przytoczył orzeczenia sądów administracyjnych dotyczących w większości opłaty targowej.