Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 marca 2018 r., sygn. IV SAB/Wa 472/17
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Wójcik Sędzia WSA Anna Sękowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 marca 2018 r. sprawy ze skargi Zespołu [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na bezczynność Prezydenta [...] w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o ustalenia odszkodowania 1. zobowiązuje Prezydenta [...] do rozpatrzenia wniosku z 29 grudnia 2005 r. w sprawie ustalenia odszkodowania za nieruchomość położoną w [...], oznaczoną jako działka nr [...], z obrębu [...] - w terminie dwóch miesięcy od daty doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, 2. stwierdza, że Prezydent [...] dopuścił się bezczynności w rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w pkt 1. wyroku, 3. stwierdza, że bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, 4. wymierza Prezydentowi [...] grzywnę w wysokości 2000 (dwa tysiące) złotych, 5. przyznaje od Prezydenta [...] na rzecz skarżącej Zespołu [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] sumę pieniężną w wysokości 1000 (jeden tysiąc) złotych, 6. zasądza od Prezydenta [...] na rzecz skarżącej Zespołu [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynęła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skarga [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] (dawniej: [...] sp. z o.o.), reprezentowanej przez profesjonalnego pełnomocnika będącego radcą prawnym, na bezczynność Prezydenta [...] w rozpatrzeniu wniosku skarżącej z 29 grudnia 2005 r. o ustalenie i wypłatę odszkodowania za nieruchomość położoną w [...] w [...], oznaczoną jako działka nr [...] z obrębu [...], przejętą pod drogę publiczną na mocy ostatecznej decyzji podziałowej Burmistrza Miasta [...] z [...] sierpnia 1991 r.
Z uzasadnienia skargi wynika, że przez pięć lat od złożenia wniosku organ nie podjął żadnych działań zmierzających do jego rozpatrzenia. Po stronie organu również brak było woli prowadzenia rokowań, których przeprowadzenie, w myśl art. 98 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest obligatoryjne przed wszczęciem postępowania administracyjnego o ustalenie odszkodowania w drodze decyzji administracyjnej. Dopiero od 27 października 2010 r. prowadzone były ww. rokowania, w sprawie uzgodnienia wysokości odszkodowania za 389 działek wymienionych we wnioskach skarżącej z dnia 29 grudnia 2005 r., wydzielonych pod drogi publiczne na terenie [...], które przeszły z mocy prawa na własność Miasta [...]. Rokowania te zakończyły się w dniu [...] marca 2013 r. wynikiem negatywnym, co potwierdza protokół uzgodnień nr [...]. Z protokołu tego wynika, że "z uwagi na słabą koniunkturę Miasto w znacznym stopniu ograniczyło środki przeznaczone na inwestycje w najbliższych latach. Z tego względu Miasto nie może zaproponować w rokowaniach żadnej kwoty, jako ryczałtowej kwoty odszkodowania oraz nie ma możliwości podjęcia obecnie zobowiązania do realizacji nowych inwestycji nie ujętych w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym [...]".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right