Wyrok WSA w Lublinie z dnia 23 marca 2018 r., sygn. I SA/Lu 701/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), Asesor sądowy Jerzy Parchomiuk Protokolant Starszy asystent sędziego Monika Bartmińska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 23 marca 2018 r. sprawy ze skargi A. G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za maj 2014 r. - oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (organ), po rozpatrzeniu odwołania A. G. (podatniczka), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego (organ I instancji) z dnia [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług (VAT) za maj 2014 r.
W motywach powyższego rozstrzygnięcia organ wyjaśnił, że u podatniczki została przeprowadzona kontrola podatkowa w zakresie VAT, obejmująca okresy rozliczeniowe od 1 stycznia 2014 r. do 31 lipca 2015 r. W tym czasie podatniczka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług mycia i sprzątania samochodów (myjnia bezdotykowa). Kontrola podatkowa wykazała, że podatniczka między innymi w maju 2014 r. ujęła w deklarowanym rozliczeniu VAT faktury nabycia paliwa do samochodu wykorzystywanego przez nią w prowadzonej działalności gospodarczej. W analizowanym czasie, na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, podatniczka korzystała z samochodu ciężarowego FSO-Warszawa Truck, napędzanego gazem oraz benzyną bezołowiową. Z zaświadczeń o badaniach technicznych tego pojazdu wynika, że stan licznika na 10 czerwca 2014 r. wynosił 107.234 km, a na 10 czerwca 2015 r. 122.421 km (dane te są zgodne z opublikowanymi na stronie www.historiapojazdu.gov.pl). Zatem w okresie 12 miesięcy pojazd ten przejechał 15.187 km. W toku oględzin wymienionego samochodu, przeprowadzonych w trakcie kontroli podatkowej ([...] października 2015 r.), stan licznika pokazywał przebieg 217.910 km. Mąż podatniczki oświadczył do protokołu oględzin, że około 2 tygodnie wcześniej dokonano wymiany licznika kilometrów, bo stary się zepsuł. Poprzedniego licznika nie był w stanie okazać. Ponadto mąż podatniczki wyjaśnił kontrolującym, że omawiany samochód zużywa około 15 litrów gazu na 100 km (co potwierdzają dane statystyczne dostępne na stronach internetowych). Przyjmując takie średnie zużycie gazu ustalono, że w okresie między przeglądami technicznymi powinno zostać zużyte 2.278 litrów gazu do napędu samochodu FSO-Truck, przy czym w okresie tym zaewidencjonowano nabycie 2.759,57 litrów gazu. Ilość zakupionego w całym kontrolowanym okresie gazu, przy średnim zużyciu 15 litrów na 100 km, umożliwiła przejechanie około 27.332 km, co w świetle ustalonych przebiegów w całości zaspokajało zapotrzebowanie tego pojazdu na paliwo. Ponadto ustalone zostało, że w całym objętym kontrolą okresie (od stycznia 2014 r. do lipca 2015 r.) zakupiono 2.875,206 litrów benzyny bezołowiowej, która również miała służyć do napędu ww. samochodu FSO-Truck. Jednak w związku z tym, że ilość zakupionego gazu pokrywała w całości zapotrzebowanie na paliwo dla pojazdu FSO-Truck, zakupiona benzyna nie mogła zostać wykorzystana również do jego napędu, poza niewielkimi ilościami służącymi do rozruchu i przejścia na instalację gazową (tj. około 0,5 litra na 100 km). Ważne jest, że samochód FSO-Truck w każdym roku przechodził obowiązkowe badania techniczne i był dopuszczany do ruchu. Wobec tego instalacja gazowa w nim zamontowana mogła być eksploatowana zgodnie z przeznaczeniem i spełniała przy tym wymogi bezpieczeństwa.