Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 14 marca 2018 r., sygn. II SA/Go 45/18

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Asesor WSA Zbigniew Kruszewski (spr.) Protokolant sekr. sąd. Stanisława Maciejewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 22 sierpnia 2017 r., nr 0007.394.2017 w sprawie statutu sołectwa I. stwierdza nieważność § 19 ust. 1 i 2 zaskarżonej uchwały, II. w pozostałym zakresie skargę oddala.

Uzasadnienie

Pismem z [...] grudnia 2017 r. sygn. akt [...] Prokurator Rejonowy wniósł skargę na uchwałę Rady Miejskiej z 22 sierpnia 2017 r. nr 0007.394.2017 w sprawie statutu sołectwa [...] (określaną dalej również jako "Statut") w części obejmującej § 7 ust. 4, § 14 ust. 1 pkt 3 oraz § 19 ust. 1 i 2.

Wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w zaskarżonej części, zarzucił istotne naruszenie prawa:

- art. 35 ust. 1 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym poprzez wskazanie w § 7 ust. 4 uchwały, że: "Pełnienie funkcji przez sołtysa i członków rady sołeckiej ma charakter społeczny", pomimo tego, że w obszarze wyznaczonym przez wskazane tu przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie mieści się kwestia rozstrzygania o tym czy działalność w organach sołectwa ma charakter społeczny;

- art. 5 oraz art. 31 i art. 35 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, poprzez wskazanie w § 14 ust. 1 pkt 3 uchwały, że: "Do obowiązków sołtysa należy reprezentowanie sołectwa na zewnątrz", co uchybia wskazanym powyżej przepisowi ustawy samorządowej, albowiem jest to kompetencja zastrzeżona dla wójta;

- art. 36 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, poprzez wskazanie w § 19 ust. 1 uchwały, że: "Dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa", a w § 19 ust. 2 tejże uchwały, że: "O ile w wyznaczonym terminie nie było wymaganej ilości mieszkańców, o której mowa w ust. 1, wybory przeprowadza się na drugim zebraniu wyborczym, bez względu na liczbę obecnych na zebraniu, w tym samym dniu po upływie 30 minut od godziny pierwszego zebrania wyborczego", pomimo że ustawa o samorządzie gminnym nie wprowadza dla ważności wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej żadnego kworum, a zatem każde wybory, bez względu na frekwencję, będą ważne i wyłonią sołtysa i członków rady sołeckiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00