Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2018 r., sygn. II SA/Bd 96/18

Nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Klotz Sędziowie sędzia WSA Jarosław Wichrowski asesor WSA Katarzyna Korycka (spr.) Protokolant asystent sędziego Agnieszka Zakrzewska-Wiśniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2018 r. sprawy ze skargi E. S.A. w G. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie udostępnienia nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] stycznia 2017 r. skarżąca spółka E. zwróciła się do Starosty W. o wydanie decyzji zobowiązującej S. B. - właściciela nieruchomości położonych w obrębie R., gmina K. oznaczonych jako działka nr [...] i [...], do ich udostępnienia skarżącej, w celu wykonania czynności związanych z remontem linii napowietrznej SN -15 kV relacji GPZ [...], polegających m.in. na wymianie przewodów służących do przesyłania energii elektrycznej. Skarżąca wskazała na konieczność przeprowadzenia remontu linii ze względu na jej zły stan techniczny, w celu zapewnienia ciągłości i pewności dostaw oraz dalszego bezpiecznego i niezakłóconego jej funkcjonowania. Jedocześnie skarżąca podkreśliła, że trasa remontowej linii pozostaje bez zmian. Do wniosku skarżąca dołączyła m.in. "Wytyczne do modernizacji linii napowietrznej SN - 15 kV relacji GPZ [...]".

W następstwie rozpatrzenia przedmiotowego wniosku, Starosta W. decyzją z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...], na podstawie m.in. art. 124b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm. dalej powoływanej jako ugn), odmówił zobowiązania S. B., jako właściciela nieruchomości oznaczonej nr działki [...], do udostępnienia części tej nieruchomości, celem dokonania czynności związanych z remontem linii napowietrznej SN -15 kV relacji GPZ [...], polegających na wymianie przewodów służących do przesyłania energii elektrycznej.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji dokonując analizy pojęcia remontu w oparciu o definicję zawartą w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm. dalej powoływanej jako pb) oraz powołując się na orzeczenia sądów administracyjnych, stwierdził że zamierzone przez skarżącą prace polegające na wymianie przewodów linii napowietrznej nie stanowią remontu, gdyż zastosowanie - zgodnie z treścią dokumentu "Wytyczne do modernizacji linii napowietrznej SN - 15 kV relacji GPZ [...]" - przewodów o większym przekroju (wymiana przewodów typu AFL-6 o przekroju 25 mm2 i AFL-6 o przekroju 35 mm2 na GREEN PAS CCST o przekroju 70 mm2) spowoduje trwałe zwiększone możliwości przesyłu prądu. Dlatego też, jak podkreśli organ, zapewnienia inwestora o braku zmiany parametrów technicznych i użytkowych linii nie mogą się ostać co do wielkości przesyłanej energii elektrycznej, a tym samym i natężenia prądu, gdyż umożliwią to zwiększone przekroje przewodów. Organ I instancji stwierdził także, iż zamierzone prace nie mogą być uznane za remont również z tego powodu, że prace te nie polegają jedynie na wymianie poszczególnych elementów obiektu budowlanego i zastąpieniu ich nowymi o zwiększonym przekroju, ale polegają w istocie na rozbiórce istniejącego obiektu budowlanego i wzniesieniu nowego obiektu w tym samym miejscu. Wymianie podlegają bowiem wszystkie istotne elementy istniejącej linii energetycznej na łącznej długości 22 km, tj. wszystkie słupy, fundamenty, izolatory i przewody. Organ wskazał ponadto, że z uwagi na brak określenia dokładnego położenia linii na załączonej przez inwestora do wniosku mapie, nie można stwierdzić czy linia, po wykonaniu jej modernizacji, nie zmieni swojego położenia. Z powyższych względów organ I instancji stwierdził, że nie było w sprawie podstaw do wydanie decyzji określonej w art. 124b ust. 1 ugn.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00