Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 21 lutego 2018 r., sygn. I SA/Op 497/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędziowie Sędzia WSA Marta Wojciechowska (spr.) Sędzia WSA Anna Wójcik Protokolant Referent stażysta Alicja Prusak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2018 r. sprawy ze skargi A S.A. w [...] na interpretację indywidualną Prezydenta Miasta Opola z dnia 16 października 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Prezydenta Miasta Opola na rzecz strony skarżącej kwotę 457,00 zł (słownie złotych: czterysta pięćdziesiąt siedem 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego, wydana na podstawie art. 14j § 1 w związku z art. 14b, 14c i 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2017 r., poz. 201 ze zm. - dalej wskazywana w skrócie jako op) w zakresie podatku od nieruchomości, w której Prezydent Miasta Opola uznał stanowisko A S.A. w [...] (dalej wskazywanej także jako Spółka, wnioskodawca, strona) w odniesieniu do zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych: 1) bocznicy kolejowej stanowiącej infrastrukturę kolejową i udostępnianej licencjonowanym przewoźnikom kolejowym - za prawidłowe, 2) całych działek ewidencyjnych, na których fizycznie znajdują się elementy infrastruktury kolejowej - za nieprawidłowe.

We wniosku o wydanie interpretacji przedstawiono następujący stan faktyczny: przedmiotowa bocznica kolejowa odgałęzia się w stacji B SA. [...] od toru wjazdowego [...], rozjazdem nr [...] linii kolejowej nr [...][...] - [...]. Bocznica kolejowa posiada linie kolejowe normalnotorowe o szerokości torów 1435 mm i nie są one wykorzystywane do przewozu osób. Jako użytkownik bocznicy kolejowej wnioskodawca posiada świadectwo bezpieczeństwa, wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, które potwierdza zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych na bocznicy. Poza tym Spółka dysponuje świadectwami dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych oraz budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego. Ponadto dla tej bocznicy kolejowej sporządzony został Regulamin Pracy [...] A S.A. Oddziału [...], który został uzgodniony z Zarządcą Infrastruktury Kolejowej B S.A., za pośrednictwem którego bocznica kolejowa Spółki została włączona do sieci kolejowej B S.A. Ruch pociągów pomiędzy bocznicą kolejową a stacją [...] może odbywać się pociągami licencjonowanych przewoźników kolejowych, po torach wjazdowo-wyjazdowych oraz stacji zdawczo-odbiorczej. Bocznica kolejowa jest udostępniana różnym przewoźnikom kolejowym w celu dokonywania przejazdów pociągów i innych pojazdów kolejowych w zakresie przywozu i wywozu towarów niezbędnych w działalności gospodarczej Spółki, jak i w celu obsługi podmiotów sąsiadujących. Licencjonowani przewoźnicy kolejowi dokonują przejazdów pociągami na bocznicy kolejowej Spółki oraz w celu obsługi podmiotów zewnętrznych, które z uwagi na sąsiedztwo bocznicy kolejowej A S.A. Oddziału [...] mogą wykorzystywać transport kolejowy do własnej działalności gospodarczej. Bocznica kolejowa Spółki jest również udostępniana przewoźnikom kolejowym wynajętym przez inny podmiot w celu umożliwienia zrealizowania dostaw. Wskazana bocznica kolejowa będzie wykorzystywana również w przyszłości w podobny sposób. Nadto wnioskodawca wskazał, że jest ona położona na kilkunastu działkach ewidencyjnych, które to działki są sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków w różny sposób, nie tylko jako tereny kolejowe -TK, ale są to między innymi grunty orne lub łąki. Elementy infrastruktury kolejowej w niektórych przypadkach zajmują od kilku do kilkunastu procent powierzchni tych działek, ponadto część ich powierzchni mogą zajmować budynki lub budowle nie mające związku z infrastrukturą kolejową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00