Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 28 grudnia 2017 r., sygn. I SA/Bk 1225/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), Sędziowie sędzia WSA Andrzej Melezini, sędzia WSA Jacek Pruszyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 19 grudnia 2017 r. sprawy ze skargi T. Sp. z o.o. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r. oddala skargę

Uzasadnienie

T. Sp. z o.o. złożyła wniosek z dnia [...] grudnia 2016 r. do Prezydenta Miasta S. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2012-2016, w tym za 2015 rok w wysokości 174 447 zł, dołączając korekty deklaracji za powyższe lata. W uzasadnieniu przyczyn złożenia korekt deklaracji na podatek od nieruchomości Spółka wskazała, iż wcześniejsza weryfikacja prawidłowości rozliczeń z tytułu podatku od nieruchomości wykazała, że: w latach 2012-2016 przyjmowała błędną powierzchnię użytkową budynkówna potrzeby podatku od nieruchomości, zawyżając tym samym kwotę należnego podatku o 857 050,82 zł; w latach 2012-2016 opodatkowywała jako budowle obiekty małej architektury niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, zawyżając tym samym kwotę należnego podatku o 4 725,60 zł; w latach 2012-2013 opodatkowywała jako budowle prace ziemne polegające na urządzeniu zieleni na działkach Spółki, zawyżając tym samym kwotę należnego podatku o 1736,80 zł. W uzasadnieniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości Spółka wyjaśniła., iż: zleciła kompleksowe pomiary powierzchni użytkowej marketu w oparciu o kryteria zawarte w art. 1a ust. 1 pkt 5 u.p.o.l. Przeprowadzone w listopadzie 2015 r. pomiary wykazały, iż przyjmowana przez Spółkę w latach 2012-2016 powierzchnia użytkowa budynków Marketu, stanowiąca podstawę jego opodatkowania podatkiem od nieruchomości, została ustalona nieprawidłowo. W latach 2012-2016 Spółka zaliczała do podstawy opodatkowania budynków powierzchnię Marketu 18 303,34 m2. Pomiary wykazały, że faktyczna powierzchnia użytkowa Marketu wynosiła 10 502,04 m2, a zatem Spółka zawyżyła powierzchnię użytkową Marketu o 7 801,30 m2, w latach 2012-2016 Spółka opłacała, na zasadach właściwych dla budowli, podatek od nieruchomości od następujących obiektów: wiaty na wózki sklepowe, zasieki na wózki sklepowe, wiaty autobusowe, stróżówkę, oznakowanie parkingu, wyjaśniając równocześnie, iż obiekty te są niewielkich rozmiarów i zmontowane są z prefabrykowanych elementów niezwiązanych trwale z gruntem. W ocenie Spółki obiekty te należy uznać za obiekty małej architektury, które nie mogą stanowić budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, w latach 2012-2013 Spółka opłacała, na zasadach właściwych dla budowli, podatek od nieruchomości od środka trwałego zieleni. W ocenie Spółki prace polegające na urządzeniu zieleni na działkach nie prowadzą do powstania jakiegokolwiek obiektu budowlanego lub urządzenia budowlanego w rozumieniu prawa budowlanego, co skutkuje tym, iż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00