Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 23 maja 2017 r., sygn. I SA/Sz 338/17
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Wojtysiak (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Bolesław Stachura, Sędzia WSA Joanna Wojciechowska, , po rozpoznaniu w Wydziale I w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 maja 2017 r. sprawy ze skargi "B." Spółki Akcyjnej Z. w S. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej działającego z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 18 stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] nr [...], Dyrektor Izby Skarbowej w K., działający z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów, utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] nr [...], którym odmówiono "[...]" Spółka Akcyjna [...] w S. (zwanej dalej "Spółką" bądź "Skarżącą") wszczęcia postępowania w sprawie z wniosku z dnia [...] o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w przedmiocie prawidłowości wyłączenia odpowiedzialności płatnika za niepobranie podatku w sytuacji wprowadzenia go w błąd przez podatnika w opisanym zdarzeniu przyszłym.
Powyższe postanowienie, podjęte m.in. na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 165a § 1 i art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) - zwanej dalej "O.p.", zapadło w następującym stanie sprawy.
W dniu [...] do Dyrektora Izby Skarbowej w K. wpłynął wniosek Spółki z dnia [...] o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w przedmiocie prawidłowości wyłączenia odpowiedzialności płatnika za niepobranie podatku w sytuacji wprowadzenia go w błąd przez podatnika.
We wniosku Spółka przedstawiła opis zdarzenia przyszłego, wskazując, że Spółka zamierza podjąć współpracę z kontrahentem, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przemieszczać będzie na terytorium kraju (Polska) paliwa silnikowe, o których mowa w art. art. 103 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług, zwane dalej "paliwami silnikowymi". W umowie zawartej z kontrahentem znajdzie się oświadczenie i zapewnienie kontrahenta, że: (1) posiada on koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, (2) jest właścicielem przemieszczanego (nabywanego) paliwa silnikowego, (3) posiada odpowiednio (3a) siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju (Polski) i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (Polski) lub - stosownie do okoliczności - (3b) posiada oddział z siedzibą na terytorium kraju (Polski) utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (Polski) przez ten oddział, jak również, że (4) przekazał aktualny numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw, tj. zawierać będzie wszystkie elementy, o których stanowi art. 48 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym. Kontrahent oświadczy i zapewni w umowie, że jest podatnikiem, o którym stanowi art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. podatnikiem z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliwa silnikowego, a Spółka podejmie dostępne jej środki mające na celu weryfikację tychże zapewnień i oświadczeń, w tym zwróci się do kontrahenta o przedłożenie stosownych, potwierdzających je dokumentów.