Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 maja 2017 r., sygn. III SA/Po 1295/16

Oświata

 

Dnia 25 maja 2017 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak (spr.) Sędziowie WSA Szymon Widłak WSA Izabela Paluszyńska Protokolant: ref. staż. Marta Chocianowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2017 roku przy udziale sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia przypadającej do zwrotu kwoty dotacji oświatowej udzielonej w 2014 r. oddala skargę

Uzasadnienie

W dniach 11-16 czerwca 2015, a następnie 25-26 sierpnia 2015 przeprowadzono kontrolę w siedzibie G. w zakresie prawidłowości wykorzystania dotacji oświatowych za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r. W protokole stwierdzono następujące nieprawidłowości: dotacje przeznaczono na cele niezgodne z ustawowymi w zakresie zadań związanych z wynagrodzeniem dla członków zarządu szkoły niepublicznej, ubezpieczeniem komunikacyjnym, zakupem kwiatów doniczkowych, kosztów reklamy, marketingu, dzierżawy gruntu pod reklamę.

Strona złożyła w dniu 3 listopada 2015 r zastrzeżenia do protokołu kontroli. W pierwszej kolejności podniosła, że to organ prowadzący szkołę, a nie sama szkoła winna być stroną postępowania. Zdaniem strony wynagrodzenie wypłacone ze środków pochodzących z dotacji dla osób pełniących funkcje dyrektorskie może być wypłacone z dotacji. Wynagrodzenia wypłacane wicedyrektorom stanowiły wynagrodzenie osób fizycznych wykonujących obowiązki związane z jej bieżącym funkcjonowaniem, zgodnie z umową o świadczenie usług. Odnośnie kosztów reklamy strona wskazała, że działania reklamowe nie miały na celu osiągnięcia korzyści majątkowej i przysporzenia klienteli zwiększającej przychody z czesnego, bowiem szkoła czesnego nie pobiera. Wydatki będące przedmiotem kontroli należały do grupy wydatków bieżących. Przywołano pogląd doktryny, że realizacją zadań dydaktycznych i wychowawczych może być m.in. organizowanie szkolnych form turystyki i krajoznawstwa, ponieważ nie da się wyprowadzić z zapisów ustawy wszelkich form działalności dydaktyczno-wychowawczej, a to oznacza, że zawsze będą wątpliwości związane z charakterem informacyjnym czy reklamowym takich działań. Odnośnie kosztów ubezpieczenia OC, strona podniosła, że utrzymanie pojazdów mieści się w zakresie działalności organu prowadzącego o którym mowa w art. 5 ust.7 ustawy o systemie oświaty, a w szczególności zapewnia warunki działania szkoły lub placówki oraz obsługi administracyjnej i obsługi organizacyjnej szkoły. Odnośnie zakupu kwiatów doniczkowych podniesiono, że organ pominął okoliczność przeznaczenia kwiatów na dekorację klas na zajęcia z przedmiotu kultura języka polskiego oraz na dekoracje sal lekcyjnych przeznaczonych na prowadzenie egzaminów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00