Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 kwietnia 2016 r., sygn. II SA/Go 254/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Sędzia WSA Sławomir Pauter Protokolant st. sekr. sąd. Monika Walentynowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2016 r. sprawy ze skargi A.S., M.K.-S., B.M., W.P.-B., M.B.-T. na uchwałę Rady Miasta z dnia 27 października 2015 r. nr XXIII.224.2015 w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu miasta oddala skargę.

Uzasadnienie

27 października 2015 r. Rada Miasta podjęła uchwałę nr XXIII.224.2015 w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu miasta (Dz.Urz. województwa z 2015 r., poz. 1851).

Pismem z [...] grudnia 2015 r. A.S., M.K.-S., B.M., W.P.-B. i M.B.-T., prowadzące niepubliczne przedszkola, zwróciły się do Rady Miasta z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa.

W piśmie tym przepisowi § 10 uchwały zarzucono niezgodność z art. 7 i 94 Konstytucji RP, art. 90 ust. 3e i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej: u.s.o.). Uzasadniając ten zarzut wskazano, że przepisem § 10 uchwały Rada postanowiła, że "Prezydentowi przysługuje prawo kontroli danych zawartych we wniosku, sposobu rozliczania dotacji oraz prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji". Tymczasem zgodnie z art. 90 ust. 3e u.s.o organy jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 1a-3b, mogą kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji przyznanych szkołom, przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego i placówkom z budżetów tych jednostek. Z dyspozycji tego przepisu wynika zatem, że organ może skontrolować w ramach kontroli prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji. Kontrola ta powinna być przeprowadzana ex post tj. po wydatkowaniu dotacji otrzymanej z budżetu j.s.t. Przepis ten nie daje podstawy do samodzielnej kontroli przez organ danych zawartych we wniosku. Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 2b u.s.o podstawą otrzymania dotacji jest podanie przez osobę prowadzącą niepubliczne przedszkole organowi właściwemu do udzielania dotacji informacji o planowanej liczbie uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Z treści § 10 przedmiotowej uchwały wynika, iż organ może na podstawie art. 90 ust. 3e u.s.o skontrolować dane zawarte we wniosku, kiedy treść ww. przepisów u.s.o nie daje podstawy do przyjęcia takiego rozwiązania. Dodatkowo wskazano, iż takie sformułowanie skarżonego przepisu ww. uchwały oprócz niezgodności z przepisami Konstytucji RP oraz u.s.o nie pozwala także na ustalenie stanu faktycznego co powinno być głównym celem prowadzonej kontroli. Trudno byłoby ustalić stan faktyczny na podstawie planowanych danych o liczbie dzieci, które zamieszcza się we wniosku. Dane te mogą ulegać zmianie w trakcie roku szkolnego, mogą być również na bieżąco aktualizowane przez organ prowadzący oświatową placówkę niepubliczną, a zawarte w nich dane w chwili kontroli mogą być nieaktualne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00