Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 maja 2017 r., sygn. I SA/Po 1313/16
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędzia WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi [...] sp. z o.o. w [...] na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych I. uchyla zaskarżoną interpretacje; II. zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...],- zł (słownie: [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Sygn. akt I SA/Po [...]
Uzasadnienie
W dniu [...] lutego 2016 r. G. P. złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu uczestników akcji promocyjnych z tytułu rabatu i związanych z tym obowiązków płatnika oraz w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: G. A. sp. z o.o. jest podmiotem świadczącym usługi z zakresu e-commerce. W ramach ww. działalności spółka udostępnia handlową platformę internetową umożliwiającą przeprowadzanie przez podmioty zewnętrzne transakcji sprzedaży i zakupu towarów, usług i praw. W ramach prowadzonej działalności organizowane są różnego rodzaju akcje marketingowe, których celem jest promocja i reklama marki wnioskodawcy przekładająca się na zwiększenie liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem platformy i tym samym zwiększenie przychodów wnioskodawcy. Uczestnicy promocji mogą otrzymywać w ramach organizowanych akcji promocyjnych kupony rabatowe uprawniające do określonych kwotowo zniżek przy dokonaniu zakupu towarów za pośrednictwem platformy. W zależności od regulaminu konkretnej akcji promocyjnej kupony mogą otrzymać zarówno podmioty będące już zarejestrowanymi użytkownikami platformy, jak i osoby dotychczas z niej niekorzystające, które wezmą udział w danej akcji promocyjnej. Ponadto w celu dotarcia do potencjalnych nowych użytkowników platformy, jak i aktywizacji podmiotów już z niej korzystających wnioskodawca może współpracować przy organizacji akcji promocyjno-reklamowych z podmiotami trzecimi, kierując swoją promocję do klientów tych podmiotów. Przykładowo, wnioskodawca może podjąć współpracę z daną siecią handlową polegającą na tym, iż klienci sieci, którzy w okresie promocyjnym dokonają transakcji w tej sieci otrzymają kupony rabatowe do wykorzystania przy zakupie towarów na platformie. Akcje promocyjne mają ograniczony czas obowiązywania, a ich zasady określane są każdorazowo w regulaminie danej akcji promocyjnej. Przykładowo, po spełnieniu warunków wskazanych w regulaminie określonej akcji, użytkownik otrzyma kod rabatowy (kupon) o wartości nie większej niż [...] zł (zwykle [...] zł lub [...] zł) na kolejną transakcję zakupu dokonaną za pośrednictwem platformy u dowolnego sprzedawcy oferującego swoje towary na platformie. Przekazywane przez wnioskodawcę kupony rabatowe są ważne przez określony czas, po upływie którego wygasają i nie mogą zostać przez użytkownika wykorzystane.