Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Rz 1343/16

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Elżbieta Mazur - Selwa Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk /spr./ WSA Ewa Partyka Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 marca 2017 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wyrażenia zgody na przedłużenie umowy dzierżawy mienia gminnego -skargę oddala-

Uzasadnienie

Wojewoda [.] wystąpił ze skargami, zawartymi w jednym piśmie procesowym, na dwie uchwały Rady Gminy [.], a to:

1) z dnia [.] kwietnia 2016 r. nr [.] w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie umowy dzierżawy mienia gminnego na okres 3 lat w części - w zakresie zapisu § 1 dotyczącego działek ewidencyjnych nr 519/3, 515/5, 314/1, oraz

2) z dnia [.] kwietnia 2016 r. [.] w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku trybu przetargowego i przedłużenie umowy dzierżawy mienia gminnego na okres 4 lat,

domagając się stwierdzenia ich nieważności we wskazanym zakresie i orzeczenia o kosztach postępowania. Wskazał, że kontrola uchwał w ramach uprawnień nadzorczych nie była możliwa z powodu upływu terminu 30 dni od dnia ich przedstawienia przez Wójta Gminy [.].

Wojewoda podał, że podstawę prawną uchwał stanowiły przepisy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W myśl natomiast art. 48 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jednostka pomocnicza gminy (w tym sołectwo) zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Z ust. 2 tego artykułu wynika natomiast, że "Rada gminy nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez zgody zebrania wiejskiego", a z ust. 3, że "Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym, pozostają nienaruszone". W konsekwencji stwierdził, że uregulowanie kwestii uprawnień jednostki pomocniczej (sołectwa) do przysługującego jej mienia komunalnego oparte zostało na zasadzie ochrony praw nabytych, co wynikać ma z art. 48 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Z regulacji tych wynikać ma, że ustawodawca zastrzegł na rzecz organu sołectwa prawo do samodzielnego wyrażania zgody na zadysponowanie składnikiem majątkowym. Uprawnienie to ma charakter prawnokształtujący. Podmiotem tego prawa może być dana społeczność (społeczność wiejska) i prawo to przysługuje takiej społeczności jako podmiotowi zbiorowemu, ale także jej indywidualnym członkom, jako jednostkom funkcjonującym w strukturach sołectwa, czy gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00