Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Gd 1691/16

Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Janina Guść, Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Jarecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi ,,A" Spółka Jawna w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 20 października 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od marca do maja i od lipca do grudnia 2012 roku. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 20 października 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej uchylił w całości decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej (dalej: Dyrektor UKS) z dnia 17 grudnia 2015 r. określającą A Spółce jawnej (dalej: strona, skarżąca, Spółka), zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług za miesiące od marca do maja i od lipca do grudnia 2012 r.

Podstawą rozstrzygnięcia był następujący stan faktyczny:

Dyrektor UKS wszczął w dniu 27 stycznia 2014 r. wobec Spółki postępowanie kontrolne w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku VAT za rok 2012. W toku postępowania ustalono, że Spółka w badanym okresie wykonywała prace w ramach realizacji zleceń na budowę umocnień brzegowych w rejonie J.G. (134,550-135,500 km); budowę opaski brzegowej narzutowej z kamienia łamanego brzegu morskiego w K. (328,90-330,28 km); umocnienie brzegu w rejonie O. (135,5-138,1 km).

W protokole z badania ksiąg organ zakwestionował w części rzetelność ewidencji sprzedaży, zasadniczo kwestionując zastosowanie w fakturach VAT wystawionych w związku z ww. robotami, obniżonej do 0% stawki podatku VAT. Podstawę prawną fakturowania ze stawką 0% stanowił przepis art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym "stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych". W wyniku przeprowadzenia czynności kontrolnych, Dyrektor UKS ocenił, że Spółka wystawiła ww. faktury ze stawką 0%, traktując rozszerzająco przywołany wyżej przepis ustawy o VAT, poprzez zaliczenie przeprowadzonych robót do ochrony środowiska morskiego, podczas gdy zdaniem organu, miały one na celu chronić i zabezpieczać brzeg morski przed działaniem morza.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00