Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 23 marca 2017 r., sygn. II SA/Go 41/17
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski Protokolant st. sekr. sąd. Monika Walentynowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 marca 2017 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Powiatu z dnia 29 września 2016 r. nr XX/112/2016 w sprawie uchwalenia Programu współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w 2017 roku I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. zasądza od Powiatu na rzecz skarżącego Wojewody kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Rada Powiatu w dniu 29 września 2016 r., działając na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 22 i art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814 ) oraz art. 5a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 239 ze zm., dalej jako u.d.p.p.). podjęła uchwałę Nr XX/112/2016 w sprawie uchwalenia programu współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w 2017 r. stanowiącego załącznik do uchwały.
Wojewoda zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. powyższą uchwałę, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości.
W uzasadnieniu skargi organ nadzoru stwierdził, że program współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w 2017 roku, podjęty został z istotnym naruszeniem prawa. Wadliwość ta polega na nie respektowaniu zakresu ustawowego upoważnienia wynikającego z art. 5a ust. 4 pkt 8 u.d.p.p. W programie nie określono bowiem wysokości środków planowanych na jego realizację. Wprawdzie w § 11 programu stanowiącego załącznik do uchwały Rada postanowiła, że "wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizacje zadań publicznych podana zostanie po uchwaleniu budżetu powiatu na 2017 rok", to zdaniem strony skarżącej taki zapis nie stanowi wypełnienia delegacji ustawowej. Organ stanowiący zobowiązany jest podać wysokość środków planowanych na realizację programu, a nie wskazać dokument (uchwałę budżetową), który będzie zabezpieczał ewentualne środki na ten cel.