Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 marca 2017 r., sygn. IV SA/Gl 838/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Miliczek - Ciszewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska, Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz, Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 marca 2017 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia należności do zwrotu z tytułu otrzymanych przez osobę uprawnioną świadczeń z funduszu alimentacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta D. z dnia [...] r. nr [...].
Uzasadnienie
Dłużnik alimentacyjny P. S. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżący) wystąpił pismem z dnia 17 lutego 2016 r. z wnioskiem o umorzenie w całości należności z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobie uprawnionej - A.S. Uzasadniając powyższe P. S. wskazał, że jest osobą niepełnosprawną, nie posiada dochodów, nie pobiera renty ani stałych zasiłków. Ponadto, wnioskodawca wskazał, że jest osobą bezdomną i nie jest nigdzie zameldowany lecz "mieszka kątem u dobrych ludzi", przy czym w obecnej chwili mieszka z konkubiną, jej niepełnosprawnym dzieckiem oraz jej matką. Ponadto, wnioskodawca stwierdził, że ze względów logistycznych i finansowych nie może pozwać swoich córek o alimenty. Wnioskodawca oświadczył, że 10 lat temu opuścił mieszkanie, z którego został wymeldowany oraz, że nie posiada żadnych nieruchomości lub ruchomości.
Decyzją z dnia [...]r. nr [...] Prezydent Miasta D. (dalej organ pierwszej instancji) odmówił umorzenia należności w kwocie 5.000,00 zł z tytułu świadczeń z funduszu alimentacyjnego otrzymanych przez osobę uprawnioną - A.S. wypłaconych w okresie od 1 października 2012 r. do 30 września 2013 r. wraz z ustawowymi odsetkami.
W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji opisał dotychczasowy przebieg postępowania wskazując, że ponownie rozpoznaje niniejszą sprawę. Mając na uwadze wskazania organu odwoławczego dotyczące uzupełnienia przez stronę dokumentów niezbędnych do dokonania analizy sytuacji dochodowej oraz zdrowotnej, organ pierwszej instancji wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia ww. dokumentów. Organ wskazał, że ponownie przeanalizował zgromadzony materiał dowodowy mając na uwadze nadesłane przez stronę dodatkowe dokumenty medyczne oraz dokumenty dotyczące zatrudnienia. Na tej podstawie stwierdził, że wnioskodawca prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z konkubiną, jej niepełnosprawnym dzieckiem oraz jej matką. Przy czym, to konkubina wnioskodawcy jest żywicielem rodziny. Podał, że wnioskodawca oraz jego partnerka nie korzystali z pomocy finansowej Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w J., za wyjątkiem jednorazowego zasiłku celowego w wysokości 150,00 zł. Organ wskazał, że wnioskodawca jest osobą bezrobotną bez prawa do zasiłku zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy. Status osoby niepełnosprawnej daje stronie możliwość pozyskania informacji o aktualnych ofertach pracy w zakładach pracy chronionej, zgodnie ze wskazaniami ujętymi w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności z dnia 3 października 2014 r., które wydane zostało na okres do 31 października 2016 r. Organ stwierdził, że w aktach sprawy brak jest informacji o poczynionych przez wnioskodawcę staraniach zmierzających do pozyskania zatrudnienia odpowiadającego jego stopniu niepełnosprawności. Starania te strona podjęła dopiero po otrzymaniu pisma, w którym organ wezwał wnioskodawcę do przesłania dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia jego prośby. Organ podkreślił, że po analizie wpłat wykazanych w zaświadczeniu uzyskanym od Komornika Sądowego w D. G., w jego ocenie, nie zachodzą przesłanki o których mowa w art. 30 ust. 1 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ponieważ postępowanie egzekucyjne nie było skuteczne. Ostatnia wpłata na poczet zadłużenia została wyegzekwowana przez organ egzekucyjny w dniu 15 kwietnia 2008 r., natomiast z orzeczenia o niepełnosprawności wynika, że stopień niepełnosprawności datuje się od 2 września 2014 r. Oznacza to, że w okresie od kwietnia 2008 r. do września 2014 r. wnioskodawca nie dokonał żadnych starań aby uregulować zadłużenie powstałe z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego. W nawiązaniu do powyższego organ odmówił umorzenia wnioskodawcy należności z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego podkreślając przy tym, że na rodzicach spoczywa bezwzględnie obowiązek łożenia na utrzymanie dzieci. Decyzja została doręczona wnioskodawcy w dniu 28 czerwca 2016 r.