Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2016 r., sygn. I SA/Ol 653/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło, Sędziowie sędzia WSA Wiesława Pierechod (sprawozdawca), sędzia WSA Przemysław Krzykowski, Protokolant specjalista Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 7 grudnia 2016r. sprawy ze skargi T. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego, określenia kwoty cła, podatku akcyzowego, podatku od towarów i usług oraz opłaty paliwowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia "[...]" stwierdził w stosunku do T. J. (dalej jako strona, skarżący) powstanie długu celnego i określił kwotę cła w wysokości 426 zł, kotwę podatku akcyzowego w wysokości 12.333 zł, kwotę podatku od towarów i usług w wysokości 9.559 zł oraz kwotę opłaty paliwowej w wysokości 1.930 zł, w związku z wprowadzaniem na obszar celny Unii Europejskiej 3.110 l benzyny w pojeździe marki "[...]" o numerze rejestracyjnym "[...]" oraz 6.210 l oleju napędowego w pojeździe marki "[...]" o numerze rejestracyjnym "[...]".
Z powyższej decyzji wynika, że w dniach 3, 8, 12, 15, 18, 21, 30 stycznia 2014r., 3, 6, 10, 13, 16, 20, 24, 27 lutego 2014r., 4,9, 13, 16, 19,23,26,30 marca 2014r., 2, 6, 9, 12, 15, 18,22,25,29 kwietnia 2014r., 2, 5, 8,12,15,18,21,24,27,30 maja 2014r., 3, 6, 9,12,16,20,23,26,29 czerwca 2014r., 3,6,10,13,16,19,22,26, 29 lipca 2014r., 1,5,8,11,14,18, 22, 25, 29 sierpnia 2014r., 1, 4, 8, 11, 15, 19, 22, 26, 29 września 2014r., 3, 7, 11, 15, 18, 22, 25, 29 października 2014r., 5, 8, 12, 21, 24, 29 listopada 2014r., 7, 12, 19 grudnia 2014r. - łącznie 95 razy, podróżny, przekraczając przejście graniczne w "[...]" pojazdami marki "[...]" o numerach rejestracyjnych "[...]" i "[...]" zadeklarował przywóz 3.110 I benzyny i 6.210 I oleju napędowego (łącznie 9 320 I paliwa).
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że w wyniku analizy częstotliwości przekraczania granicy Unii Europejskiej w systemie informatycznym odpraw celnych, stwierdzono, że strona dokonuje przewozów paliwa z dużą częstotliwością i w ilości przekraczającej zwykłe potrzeby gospodarstwa domowego. W związku z powyższym organ stwierdził, że przywóz paliwa miał charakter handlowy oraz jego wykorzystanie naruszyło przepisy celne i podatkowe.