Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. II SA/Po 546/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędzia WSA Izabela Paluszyńska (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Edyta Rurarz - Kwietniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 listopada 2016 r. sprawy ze skargi Gminy S. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] czerwca 2016 r. Nr [...] w przedmiocie likwidacji szkoły podstawowej uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze

Uzasadnienie

W dniu [...] 2016 roku Rada Miasta i Gminy S. (dalej w skrócie: Rada Miejska) podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie likwidacji Szkoły [...] w [...]. Uchwałę podjęto na podstawie przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 roku, poz. 1515) oraz art. 59 ust. 1 i 2 w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 roku, poz. 2156) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 roku poz. 885 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Powyższa uchwałą została doręczona Wojewodzie Wielkopolskiemu (dalej w skrócie: Wojewoda) 4 maja 2016r., który rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] czerwca 2016 r. (nr [...]) stwierdził jej nieważność ze względu na istotne naruszenie prawa.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda wyjaśnił, iż zakwestionowana uchwała wydana została m.in. w oparciu o przepisy art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Zgodnie z tym przepisem organ prowadzący szkołę jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji szkoły, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły m.in. rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów). Wojewoda podkreślił przywołując stanowisko zawarte w wyroku NSA z 18 marca 2014r. (I OSK 3045/13), iż z tego przepisu wynika podmiotowe prawo rodzica ucznia do uzyskania informacji o zamiarze likwidacji (przekształcenia) szkoły, do której uczęszcza jego dziecko. Prawo to ma fundamentalne znaczenie, jako urzeczywistniające konstytucyjną zasadę pewności prawa, wywodzoną z art. 2 Konstytucji RP, a która to zasada wyklucza zaskakiwanie jednostki nagłą zmianą sytuacji prawnej, w tym kształtowanej przez normy prawa miejscowego. Uprawnienie to jest związane z prawem rodziców do opieki i troski nad wykształceniem ich dzieci, wynikające m.in. zwłaszcza z art. 70 ust. 3, jak też art. 48 ust. 1 i art. 53 ust. 3 Konstytucji RP. Stosowne uprawnienie jest dodatkowo wzmacniane przysługującym rodzicom prawem refleksowym od samego prawa ich dziecka do nauki (art. 70 ust. 1 Konstytucji RP), które uczęszcza do szkoły objętej procesem przekształceń bądź likwidacji. Naruszenie zawartego w art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty prawa rodzica do informacji o zamiarze likwidacji czy przekształcenia szkoły przez organ ją prowadzący, może być zatem kwalifikowane jako naruszenie interesu prawnego, o którym mowa w art. 101. ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00