Wyrok WSA w Opolu z dnia 11 października 2016 r., sygn. II SA/Op 333/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska - spr. Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant St. inspektor sądowy Grażyna Jankowska-Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2016 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 11 maja 2016 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Firma - A Sp. z o.o. w [...] - (zwana dalej też Spółką) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 11 maja 2016 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 10 lutego 2016 r., nr [...], nakładającą na skarżącą Spółkę karę pieniężną w wysokości 800 zł za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem przepisów o odpoczynku oraz z naruszeniem obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy.
Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym.
W dniu 3 lipca 2015 r. w miejscowości [...] na drodze krajowej nr 17, uprawniony inspektor zatrzymał do kontroli pojazd marki Volvo o numerze rejestracyjnym [...] wraz za naczepą marki Magyar o numerze rejestracyjnym [...]. W momencie kontroli kierowca - E. C., wykonywał krajowy transport drogowy w imieniu przedsiębiorcy, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą A Sp. o.o. Pojazdem tym nie przewożono ładunku, kierowca powracał po rozładunku towarów niebezpiecznych z [...] do [...], w celu kolejnego załadunku. Kierowca okazał do kontroli, m.in. wypis z licencji, prawo jazdy, dowody rejestracyjne samochodu oraz naczepy, dokumenty po rozładunku, kartę kierowcy zawierającą zapisy czasu pracy i odpoczynków kierowcy. W trakcie czynności kontrolnych pobrano także dane cyfrowe z pamięci tachografu zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe. W toku dalszej kontroli, analiza danych zawartych na karcie kierowcy do tachografu cyfrowego, wydanej 12 grudnia 2012 r. dla E. C. wykazała, że ostatni odczyt karty miał miejsce 25 października 2013 r., a więc od ostatniego odczytu minęło 616 dni. Przekroczony został termin wczytania danych z karty kierowcy o 588 dni (podpis cyfrowy pliku dołączono do akt). Równocześnie uległ skróceniu dzienny czas odpoczynku o czas powyżej 15 minut do jednej godziny oraz za każdą następną rozpoczętą godzinę. Po uwzględnieniu zdarzeń lub błędów w postaci przerw napięcia stwierdzono, że w dniu 12 czerwca 2015 r. o godzinie 8.41 rozpoczął się 24 godzinny okres rozliczeniowy, w ciągu którego kierowca powinien odebrać minimum 11-godzinny nieprzerwany odpoczynek. W okresie tym kierowca odebrał jedynie 9 godzin i 7 minut nieprzerwanego odpoczynku, tj. od godziny 21.01 dnia 12 czerwca 2015 r. do godziny 6.08 dnia 13 czerwca 2015 r. Co oznaczało, że kierowca skrócił dzienny czas odpoczynku o 1 godzinę i 53 minuty. Kierowca w czasie kontroli nie okazał dokumentu (wykresówki, wydruku, karty dziennej), uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynku w dniu 12 czerwca 2015 r. Ustalenia z kontroli utrwalono w protokole, w którym stwierdzono, że doszło do naruszeń określonych pod 1l.6.3.11 oraz lp. 5.3.1 i 5.3.2 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1414 późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o transporcie drogowym.