Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 października 2016 r., sygn. III SA/Łd 601/16
Dnia 25 października 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Rutkowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska, , Protokolant starszy specjalista Agnieszka Kowalik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 października 2016 roku sprawy ze skargi K. J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za październik 2009 roku 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] w Ł. z dnia [...] nr [...]; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł. na rzecz skarżącego K. J. kwotę 717 (siedemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł., na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.2012.749 j.t. z późn.zm.), po rozpatrzeniu odwołania K. J. od decyzji Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. nr [...] z dnia 17.07.2014 r. określającej zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc październik 2009 r. w wysokości 1.876,00 zł, utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Z akt sprawy wynika, że skarżący prowadzący działalność pod firmą A.l sprzedał w miesiącu październiku 2009 r. 1180 litrów oleju opałowego i od nabywców tego oleju uzyskał oświadczenia o przeznaczeniu oleju do urządzeń grzewczych, ale miesięczne zestawienie tych oświadczeń złożył do Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. dopiero 25 stycznia 2011 r., podczas gdy termin na złożenie zestawienia upływał w dniu 25 listopada 2009 r. Złożone zestawienie oświadczeń ponadto zawierało szereg błędów i braków.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. wszczął z urzędu postępowanie podatkowe celem określenia zobowiązania w podatku akcyzowym za miesiąc październik 2009 r. Organ po wstępnej analizie stwierdził, że oświadczenia zawierają braki formalne. Korzystając z dostępnych baz danych Naczelnik ustalił dane identyfikacyjne osób kupujących i wysłał do nich zapytania w celu potwierdzenia autentyczności transakcji, tj. m.in. czy kupowali olej opałowy w firmie A., czy zakupiony olej zużyli do celów grzewczych, czy potwierdzają własnoręczny podpis na oświadczeniu. Po przeprowadzonych czynnościach Naczelnik przyjął, że 2 oświadczenia dotyczące 140 litrów złożone przez kupujących w miesiącu październiku 2009 r. należy zweryfikować negatywnie, a pozostałe pozytywnie. W trakcie postępowania Naczelnik ustalił także, że od oleju opałowego, którym handlował skarżący, uiszczony był podatek akcyzowy na poprzednim etapie obrotu. Jak bowiem wynikało z dokumentów zgromadzonych w sprawie, K. J. w październiku 2009r. kupował paliwo od firmy B. w O.e, która z kolei kupowała paliwo od firmy C. S.A. w W.. Firma C. S.A. w W. pismem