Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 7 października 2016 r., sygn. II SA/Go 706/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędzia WSA Michał Ruszyński (spr.) Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 27 kwietnia 2016 r. nr XXVIII/158/16 w sprawie zasad gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości I. stwierdza nieważność § 7, § 8, § 9 ust. 2-4, § 11 ust. 2-5, § 12, § 13, § 15 ust. 2-5, § 16, § 17, § 18, § 20 ust. 1 i § 23 zaskarżonej uchwały, II. w pozostałym zakresie skargę oddala.
Uzasadnienie
27 kwietnia 2016 r. Rada Miejska, działając na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a, art. 40 ust. 1 i 2 pkt 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm., dalej: u.s.g) oraz art. 34 ust. 6 i art. 37 ust. 2, 3 i 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm., dalej: u.g.n) podjęła uchwałę nr XXVIII/158/16 w sprawie zasad gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości.
Pismem z [...] lipca 2016r. ww. uchwała została zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. przez Wojewodę. Wojewoda wnosząc o stwierdzenie nieważności uchwały w całości, zarzucił, iż uchwała podjęta została z istotnym naruszeniem art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g oraz art. 34 ust. 1 pkt 3 i ust. 6, art. 35 ust. 1, art. 37 ust. 1-4 oraz art. 70 ust. 2 i 3 u.g.n.
W uzasadnieniu skargi Wojewoda wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu, na okres dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, a także przy przedłużaniu takich umów. Do czasu określenia tych zasad wójt (burmistrz, prezydent miasta) może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady. Z kolei w myśl art. 40 ust. 2 pkt 3 u.s.g organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad zarządu mieniem gminy. Ustawą szczególną, o której mowa w art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a u.s.g., jest u.g.n, która w dziale II zawiera szczególne unormowania dotyczące zasad gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Rada gminy jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego została wyposażona w określone kompetencje w zakresie gospodarowania mieniem gminy, tym niemniej podkreślenia wymaga, że przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 lit a u.s.g wprowadza wyjątek od generalnej zasady wyrażonej w art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g, według której do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. Powyższe oznacza, że do organu wykonawczego gminy należy bieżące gospodarowanie mieniem gminy, natomiast organ stanowiący decyduje tylko w zakresie spraw bezpośrednio przekazanych mu przez przepisy ustaw oraz w ich granicach.