Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 28 października 2016 r., sygn. II SA/Bk 586/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia NSA Mieczysław Markowski, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Sylwia Tokajuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 października 2016 r. sprawy ze skargi Gminy Cz. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody P. z dnia [...] lipca 2016 nr [...] w przedmiocie nieważności uchwały organu gminy w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z zalewu wodnego oddala skargę

Uzasadnienie

Rada Miejska w Czarnej Białostockiej w dniu 14 czerwca 2016 r. podjęła, na podstawie art. 40 ust.2 pkt 4 i art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446, cytowanej dalej u.s.g.), uchwałę Nr XXl/130/16 w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z zalewu wodnego Czapielówka w Czarnej Białostockiej. Rada Miejska ustaliła: regulamin korzystania z zalewu wodnego Czapielówka w Czarnej Białostockiej (załącznik nr 1), oraz regulamin miejsca wykorzystywanego do kąpieli i terenu przyległego przeznaczonego do wypoczynku na zalewie Czapielówka w Czarnej Białostockiej (załącznik nr 2).

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] lipca 2016 r. znak [...] Wojewoda P., na podstawie art. 91 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność ww. uchwały. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podniósł, iż kontrolowana uchwała została podjęta bez podstawy prawnej, co stanowi istotne naruszenie prawa, skutkujące koniecznością stwierdzenia jej nieważności w całości.

W pierwszej kolejności organ nadzoru wyjaśnił, że zalew wodny Czapielówka, stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy prawo wodne, należy uznać za śródlądową wodę płynącą, gdyż został urządzony jako zbiornik retencyjny na rzece Czapielówka. Rzeka Czapielówka została ujęta pod poz. Nr 35 w części dotyczącej województwa podlaskiego, w załączniku nr 2 - Śródlądowe wody powierzchniowe lub ich części, stanowiące własność publiczną, istotne dla regulacji stosunków wodnych dla potrzeby rolnictwa, do rozporządzenia Rady Ministrów z 17 grudnia 2001 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną (Dz. U. z 2003 r. Nr 16, poz. 149). W ocenie organu zalew wodny Czapielówka w Czarnej Białostockiej jako śródlądowa woda płynąca z mocy ustawy Prawo wodne stanowi własność Skarbu Państwa. Dalej organ nadzoru stwierdził, że ustawa Prawo wodne nie daje możliwości organowi stanowiącemu gminy, na terenie której znajduje się śródlądowa woda płynąca, uchwalenia regulaminu korzystania z takiego zbiornika wodnego. Normy zawarte w regulaminach korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej adresowane są wprawdzie do podmiotów korzystających z takich gminnych urządzeń i obiektów, tym niemniej zalew nie stanowiący własności gminy nie może być uznany za gminny obiekt użyteczności publicznej. Za taki obiekt, w ocenie organu nadzoru, mogłoby być co najwyżej uznane miejsce wykorzystywane do kąpieli nad takim zalewem, z którego korzystanie, określenie zasad i trybu, uregulowano w załączniku Nr 2 do przedmiotowej uchwały. Mając jednak na uwadze tytuł uchwały w sprawie określenia zasad i trybu korzystania z zalewu wodnego Czapielówka w Czarnej Białostockiej, wskazujący jako przedmiot regulacji cały zalew wodny Czapielówka w Czarnej Białostockiej, organ doszedł do wniosku, że zasadne będzie stwierdzenie nieważności wymienionej uchwały w całości.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00