Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 sierpnia 2016 r., sygn. IV SA/Gl 128/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędziowie Sędzia WSA Bożena Miliczek - Ciszewska (spr.) Sędzia WSA Stanisław Nitecki Protokolant Monika Rał po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 sierpnia 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miasta Rybnik z dnia 19 grudnia 2012 r. nr 415/XXIX/2012 w przedmiocie statutu placówki opiekuńczo - wychowawczej oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewoda Śląski (dalej "organ nadzoru" lub "Wojewoda") - wobec upływu 30 - dniowego terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego - wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały Nr 415/XXIX/2012 Rady Miasta Rybnika z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie zmian w statucie Zespołu Ognisk Wychowawczych w Rybniku, przyjętym Uchwałą nr 252/XVIII/2004 Rady Miasta Rybnika z dnia 25 lutego 2004 r. ze zm. (dalej "uchwała") - w części określonej w § 1 ust. 4 uchwały - jako niezgodnej z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.), zwanej dalej "ustawą".
Uzasadniając to żądanie w pierwszej kolejności wskazał, że uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 4 lutego 2013 r., poz. 1215 i weszła w życie w dniu 19 lutego 2013 r.; a jej kwestionowany § 1 ust. 4 brzmi: "Zespół zapewnia obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną Rodzinnych Domów Nr 1 i Nr 2 w Rybniku". Podał, że jako podstawę prawną do podjęcia uchwały Rada Miasta Rybnika (dalej "Rada") wskazała m.in. art. 94 ust. 1 ustawy, który na dzień podjęcia uchwały obowiązywał w brzmieniu: "Starosta może zapewnić wspólną obsługę ekonomiczno-administracyjną i organizacyjną prowadzonych placówek opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności tworząc centra administracyjne do obsługi tych placówek lub zlecić realizację tego zadania na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654)". Wojewoda podkreślił, że zawarta w przepisie norma kompetencyjna nie mogła stanowić podstawy do podjęcia kwestionowanej uchwały.