Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 lipca 2016 r., sygn. VII SA/Wa 1781/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Kowalska, , Sędzia WSA Tadeusz Nowak, Sędzia WSA Tomasz Stawecki (spr.), Protokolant Ref. staż. Marcin Sieradzki, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lipca 2016 r. sprawy ze skargi (...) na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (...) czerwca 2015 r. znak: (...) w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargę

Uzasadnienie

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia (...) czerwca 2015 r., znak: (...), po rozpatrzeniu odwołania (...), zwanego dalej również "skarżącym", postanowił utrzymać w mocy decyzję (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej również "(...)WINB" lub "organem wojewódzkim", z dnia (...) kwietnia 2015 r., Nr (...), znak: (...), odmawiającą uchylania ostatecznej decyzji (...)WINB z dnia (...) grudnia 2013 r., Nr (...), znak: (...), utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...), zwanego dalej również "PINB", z dnia (...) października 2013 r., Nr (...), znak: (...).

Jako podstawę prawną zaskarżonego rozstrzygnięcia wskazano art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.), dalej "k.p.a.".

Zaskarżona decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

W dniu (...) września 2009 r. Starosta (...) wydał decyzję Nr (...), znak: (...) zatwierdzającą projekt budowlany przygotowany dla budynku hotelowo-sanatoryjnego [budynek A] w (...), na działce nr (...) i udzielającą pozwolenia na budowę wymienionego obiektu. Wskazana decyzja był następnie trzykrotnie (w dniu (...) sierpnia 2010 r., (...) września 2011 r. oraz (...) grudnia 2012 r.) zmieniana na wniosek inwestora. W dniu (...) lipca 2010 r. było również wydane pozwolenie na budowę budynku [części] B hotelu.

W dniu (...) maja 2013 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w (...) przeprowadził kontrolę obowiązkową obiektu budowlanego będącego przedmiotem pozwolenia na budowę w związku z wnioskiem inwestora o wydanie pozwolenia na użytkowanie budynku A. Przy tej okazji organ stwierdził, że działce przeznaczonej dla celów inwestycji doszło do tzw. samowoli budowlanej, czyli działania przewidzianego w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. t.j. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm., dalej: "pr.bud."). W rozpatrywanym przypadku samowola budowlana polegała na zbudowaniu przez inwestora murów oporowych o wymiarach: mur nr 1 o długości 27 m i wysokości od 2,10 m do 4,80 m, mur nr 2 o długości 36 m i wysokości od 3,00 m do 4,70 m oraz mur nr 3 o długości 7,20 m i wysokości 2,15 m (wysokości mierzone od poziomu terenu), dla których wymagane byłoby odrębne pozwolenie na budowę, choć inwestor o takie pozwolenie nie wystąpił i oczywiście go nie posiadał. Wymienionych murów oporowych nie obejmowało również pozwolenie na budowę wydane powyższą decyzją z dnia (...) września 2009 r., przez Starostę (...), ani późniejsze decyzje zmieniające. Według oświadczenia inwestora mury zostały wykonane jesienią 2012 r., czyli jeszcze przed ostatnią decyzją zmieniającą oryginalną decyzję o pozwoleniu na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00