Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 czerwca 2016 r., sygn. II SA/Wr 108/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Olga Białek Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon (sprawozdawca) Sędzia WSA Alicja Palus Protokolant: Asystent sędziego Łukasz Cieślak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 czerwca 2016 r. sprawy ze skarg A. sp. z o.o. z siedzibą w K. oraz Gminy K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów oddala skargi w całości.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w J. decyzją z dnia [...] r. nr [...], wydaną po rozpatrzeniu odwołania Spółki A. sp. z o.o. z siedzibą w K., utrzymało w mocy decyzję Starosty K. z dnia [...] r. nr [...] o odmowie wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów na terenie działki o nr [...] Obr. [...] miasta K., położonej przy ul.B. [...] w K.. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w J. w podstawie prawnej swojej decyzji wskazało art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21 ze zm.) i uchwałę Nr [...]Rady Miejskiej w K. z dnia [...] r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic: S., L. i B. w K. (Dz.Urz.Woj.D. Nr [...], poz. [...]).
W uzasadnieniu decyzji kolegium podano, że w dniu 22 marca 2015 r. do organu I instancji wpłynął wniosek spółki w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów na posesji przy ul.B. [...] w K., na terenie działki nr [...] obręb [...] miasta K.. Decyzją z dnia [...] r. organ I instancji odmówił udzielenia stosownego zezwolenia. Odwołanie od przedmiotowej decyzji wywiodła spółka. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w J. decyzją z dnia [...] r. nr [...] uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpatrzenia. Uzasadniając rozstrzygnięcie kolegium wskazało, że organ I instancji całkowicie pominął istotną okoliczność, jaką jest cel wnioskowania przez spółkę o zezwolenie na zbieranie odpadów - tj. prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w ocenie kolegium, odpowiedzi na pytanie, kiedy mamy do czynienia z "samodzielnym" prowadzeniem PSZOK przez gminy (w rozumieniu art. 45 ust. 1 pkt 11 ustawy o odpadach), należy dokonywać na podstawie wszystkich ustaw: o odpadach, o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, o samorządzie gminnym oraz o gospodarce komunalnej. Kolegium uznało ponadto za celowe doprecyzowanie z wnioskodawcą w sposób jednoznaczny, czy zbieranie odpadów w ramach wnioskowanego zezwolenia miałoby się odbywać wyłącznie w ramach PSZOK, czy też działalność spółki w zakresie zbierania odpadów miałaby mieć szerszy charakter, a więc wykraczać poza prowadzenie PSZOK. Zdaniem kolegium, rozpatrując sprawę pod kątem art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy o odpadach, należałoby oceniać, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza na przedmiotowym terenie zbieranie odpadów - jako formę gospodarowania odpadami (bez względu na to, kto i w jakim celu je prowadzi), nie zaś, czy dopuszcza prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Kolegium uznało również, że kluczowa jest odpowiedź na pytanie, czy zbieranie odpadów jest dopuszczone w planie jako "usługa publiczna" lub "usługa komercyjna".
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right