Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 czerwca 2016 r., sygn. IV SA/Gl 953/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia WSA Bożena Miliczek - Ciszewska Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.) Protokolant specjalista Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi M.O. na zarządzenie Burmistrza W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Gimnazjum w W. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zarządzeniem z dnia [...] nr [...] Burmistrza W., działając na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zm.), unieważnił konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Gimnazjum w W., mieszczącego się przy ul. [...], który został ogłoszony na podstawie zarządzenia wyżej wymienionego organu z dnia [...] nr [...] oraz zarządził ponowne przeprowadzenie postępowania konkursowego.

W uzasadnieniu zarządzenia wskazał, że Komisja Konkursowa, której posiedzenie odbyło się [...] o godz. [...] w Urzędzie Miejskim w W. przy ul. [...] w pokoju 12, podjęła uchwałę nr 1 o niedopuszczeniu kandydatki nr 1 do postępowania konkursowego z uwagi na brak oświadczenia wynikającego z § 1 ust. 2j cytowanego wyżej Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Jednocześnie zauważono, iż ogłoszenie o konkursie nie zawierało wymogu złożenia takiego oświadczenia. Tym samym w ocenie organu podjęta uchwała Komisji Konkursowej stanowi naruszenie zawarte w § 4 ust. 2 pkt 2 albowiem oferta kandydatki nr 1 zawierała wszystkie dokumenty wskazane w ogłoszeniu o konkursie.

Pismem z dnia [...] M.O., reprezentowana przez adwokata E.L., wezwała do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie zarządzenia Burmistrza W. z dnia [...] nr [...]. W uzasadnieniu wezwania wyjaśniła, że do konkursu na stanowisko dyrektora Gimnazjum w W. zgłosiły się dwie kandydatki a mianowicie M.O. i E.D., która w wyniku głosowania nie została dopuszczona do konkursu z uwagi na brak oświadczenia o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 3a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425 ze zm.). Następnie pełnomocnik wskazała, że jej mocodawczyni wygrała wyżej wymieniony konkurs większością siedmiu głosów na osiem możliwych. Zdaniem adwokata E.L. skoro konkurs z dnia [...] został przeprowadzony w sposób prawidłowy to tym samym można mówić o wyłonieniu kandydata na stanowisko dyrektora Gimnazjum w W. i zarazem powinna zostać podjęta uchwała w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora. Albowiem art. 36a ust. 2 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż organ prowadzący nie może odmówić kandydatowi mianowania na stanowisko, w momencie prawidłowo przeprowadzonego konkursu. Następnie pełnomocnik podkreśliła, że zarządzenie Burmistrza W. jest sprzeczne z prawem, narusza bowiem w sposób istotny § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 kwietnia 2010 r., gdyż spostrzeżone i uwzględnione przez Burmistrza uchybienia w dokumentacji postępowania konkursowego nie spełniają przesłanki określonej w § 4 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia a zatem nie oznaczają, że złożone przez kandydatów oferty nie zawierały wszystkich dokumentów wskazanych w ogłoszeniu konkursu. Ponadto w opinii pełnomocnika wymogi odnośnie treści ogłoszenia dotyczącego konkursu zostały unormowane w § 1 ust. 2 rozporządzenia z dnia 8 kwietnia 2010 r. a zatem przepis ten powinien być punktem odniesienia do oceny prawidłowości ogłoszenia konkursowego. Natomiast samo ogłoszenie stanowi jedynie czynność o charakterze materialno-technicznym i w związku z tym wywodzenie z cech ogłoszenia konkursowego wniosku o zaistnieniu bezpośredniej przesłanki, skutkującej unieważnieniem konkursu, nie znajduje uzasadnienia prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00