Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 maja 2016 r., sygn. V SA/Wa 3530/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Beata Blankiewicz - Wóltańska, Sędzia WSA - Jarosław Stopczyński, Sędzia WSA - Arkadiusz Tomczak (spr.), Protokolant: sekr. sąd. - Marcin Woźniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2016 r. sprawy ze skargi M. Sp. jawna na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego; oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi M. Spółka jawna z siedzibą w G. (dalej: "skarżąca", "spółka") jest decyzja Dyrektora Izby Celnej w Warszawie (dalej: "Dyrektor IC") z dnia [...] czerwca 2015 r. o numerze [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. (dalej: "Naczelnik UC") z dnia [...] kwietnia 2015 r. o numerze [...] odmawiającą zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 12.900 zł z tytułu eksportu 6 samochodów osobowych.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym:

Wnioskiem z [...] listopada 2014 r. (data stempla pocztowego) skarżąca zwróciła się do Naczelnika UC o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 12.900 zł z tytułu eksportu 6 samochodów osobowych.

Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, decyzją z [...] kwietnia 2015 r. Naczelnik UC odmówił spółce zwrotu podatku akcyzowego.

Po rozpatrzeniu odwołania, Dyrektor IC zaskarżoną decyzją z [...] czerwca 2015 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika UC.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ odwoławczy stwierdził, że strona nie spełniła przesłanek wynikających z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752; dalej: "u.p.a."), co spowodowało odmowę zwrotu podatku akcyzowego.

Dyrektor IC wskazał, że skarżąca nie wykazała zapłaty na terytorium kraju akcyzy od 6 pojazdów. W tym zakresie nie zaaprobował stanowiska organu I instancji, który ustalił w toku postępowania, że od wszystkich samochodów objętych wnioskiem została uiszczona na terytorium kraju akcyza w łącznej kwocie 10.681 zł. Według Dyrektora IC nie można uznać za dowód zapłaty akcyzy wydruków z elektronicznego systemu e-ZEFIR, wygenerowanych ze strony internetowej. Zdaniem organu odwoławczego wydruki z tego systemu - wbrew temu, co ustalił organ I instancji - nie stanowiły w sprawie dowodu odpowiedniego z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku akcyzowym (art. 109 ust. 3a - 3e u.p.a.) i aktów wykonawczych (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy - Dz. U. Nr 32, poz. 248 ze zm. (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 11) - dalej: "rozporządzenie Ministra Finansów z 2009 r.". Dyrektor IC podkreślił, że dowody zapłaty akcyzy stanowią przede wszystkim: dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo, na wzorze określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2009 r. (w oryginale) lub kopia tego dokumentu wraz z oświadczeniem wyspecjalizowanego salonu sprzedaży o posiadaniu kopii bądź oryginału przedmiotowego dokumentu, odrębne oświadczenie dołączone do faktury o posiadaniu kopii lub oryginału wskazanego dokumentu lub złożone na wystawionej fakturze (w oryginale). Zawężony katalog dokumentów wynika z obawy ustawdawcy przed wielokrotnością tworzenia ich odpisów w celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00