Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 lipca 2015 r., sygn. VI SA/Wa 924/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant sekr. sąd. Jarosław Kielczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2015 r. sprawy ze skargi [...] Okręgowej Izby Aptekarskiej w [...] na postanowienie Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego 1. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w [...]z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...]; 2. stwierdza, że uchylone postanowienia nie podlegają wykonaniu; 3. zasądza od Głównego Inspektora Farmaceutycznego na rzecz [...] Okręgowej Izby Aptekarskiej w [...] kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Farmaceutyczny zaskarżonym postanowieniem z dnia
[...] stycznia 2015 r. nr [...] utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] grudnia 2014 r., nr [...], którym odmówiono [...] Okręgowej Izbie Aptekarskiej w [...] (zwana dalej "skarżącą") wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie zbadania zgodności z prawem postępowania podmiotu działającego pod firmą: [...] Spółka z o. o. z siedzibą w [...], w zakresie przestrzegania art. 94a ust. 1 i następne ustawy Prawo farmaceutyczne dotyczących działalności reklamowej aptek.
Powyższe postanowienie zostało wydane w oparciu o następujące ustalenia.
Pismem z dnia [...] października 2014 r. skarżąca zwróciła się do [...] Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego o wszczęcie z urzędu postępowania administracyjnego i zbadanie w jego ramach zgodności z prawem postępowania podmiotu działającego pod firmą [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] w zakresie przestrzegania przepisów art. 94a ust. 1 i następne Prawa farmaceutycznego dotyczących działalności reklamowej aptek. Skarżąca wskazała, że jest organizacją społeczną, a jednym z jej celów statutowych jest sprawowanie pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu aptekarza. Powołała się również na szeroko rozumiany interes społeczny, który przemawia za wszczęciem wnioskowanego postępowania administracyjnego.