Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 lipca 2015 r., sygn. II SA/Ol 444/15
Dnia 21 lipca 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak sędzia WSA Beata Jezielska Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2015 roku sprawy ze skargi Stowarzyszenia A na uchwałę Nr "[...]" Rady Gminy Kowale Oleckie z dnia "[...]" w przedmiocie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - oddala skargę.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr "[...]" z dnia "[...]" Rada Gminy uchwaliła studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy K. Skargę na przedmiotową uchwałę złożyło Stowarzyszenie Zwykłe, zwane dalej Stowarzyszeniem, reprezentowane przez profesjonalnego pełnomocnika. Wnosząc o stwierdzenie jej nieważności oraz zasądzenie kosztów postępowania, zarzuciło zaskarżonej uchwale naruszenie art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz art. 72 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), poprzez jej podjęcie pomimo braków i nieprawidłowości w prognozie oddziaływania na środowisko dla studium w postaci braku rzetelnej oceny wpływu realizacji dokumentu na gatunki chronione, przede wszystkim na lokalne lęgowe populacje ptaków (bocian biały, bocian czarny, orlik krzykliwy, bielik) oraz pomimo braku rzetelnego opracowania ekofizjograficznego. Uzasadniając fakt naruszenia własnego interesu prawnego Stowarzyszenie wskazało, iż zgodnie ze studium, w strefach F1, F2 i G przewidziana została możliwość lokalizacji farm wiatrowych, a to oznacza możliwość ich zainstalowania w sąsiedztwie siedziby Stowarzyszenia, która znajduje się w strefie F1 i w której odbywają się spotkania, narady i zgromadzenia dotyczące jego działalności. W ocenie Stowarzyszenia, realizacja przewidzianej inwestycji doprowadzi do rażąco negatywnych skutków w postaci negatywnego oddziaływania na zdrowie osób znajdujących się w obszarze oddziaływania farm elektrowni wiatrowych, jak również narusza, rozumiane w kategorii chronionego prawem dobra osobistego, prawo do funkcjonowania w niezakłóconym ładzie przyrodniczym i krajobrazowym, w szczególności wywołując negatywny efekt wizualny i negatywny wpływ na krajobraz. Stowarzyszenie wskazało jednocześnie, iż negatywne oddziaływanie farm wiatrowych na zdrowie człowieka wynika z ruchu obrotowego wirników wiatrakowych, jak również z dźwięku wydawanego przez wiatraki. Funkcjonowanie farm wiatrowych będzie zatem wpływać na efektywność działania Stowarzyszenia - znacznie bowiem utrudni lub nawet uniemożliwi jego funkcjonowanie w siedzibie w sposób spokojny i efektywny. Powyższe stanowi zatem zakłócenie korzystania z nieruchomości, na terenie której Stowarzyszenie ma siedzibę i w ten sposób narusza jego interes prawny. Z ostrożności procesowej, Stowarzyszenie wskazano, iż jego interes prawny może wynikać również z faktu, iż w ramach swoich celów, wynikających z regulaminu, działa na rzecz ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu. Uchwalenie studium z naruszeniem wskazanych w skardze przepisów, wywołuje natomiast stan zagrożenia przyrody, a tym samym koliduje z interesem prawnym Stowarzyszenia działającego na jego rzecz i to w miejscu gdzie ma ono siedzibę. Stowarzyszenie dodało, iż niektórzy jego członkowie są również mieszkańcami gminy K., a skarga służy ochronie interesów mieszkańców tej gminy - przeciwdziała stanowi zagrożenia ich zdrowiu oraz chroni ich prawa do funkcjonowania w niezakłóconym ładzie przyrodniczym i krajobrazowym.