Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 25 czerwca 2015 r., sygn. II SA/Ol 405/15
Dnia 25 czerwca 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Hanna Raszkowska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2015 roku sprawy ze skargi U. N. i M. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżących U. N. i M. H. solidarnie kwotę 500 złotych (słownie: pięćset) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 23 czerwca 2014 r. Wójt Gminy "[...]" , po rozpoznaniu wniosku "[...]" z dnia 12 marca 2014 r., ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie wolnostojącej wraz z przyłączami oraz zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe, na działce "[...]" . Organ pierwszej instancji w wyniku przeprowadzonej analizy urbanistycznej stwierdził, że spełnione zostały przesłanki określone w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz. 647, z późn. zm.), zwanej dalej jako u.p.z.p. Ocenił ponadto, że ze względu na lokalizację, rodzaj, wielkość i skalę przedsięwzięcia, nie będzie ono potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000.
W złożonym odwołaniu U.N. i M.H. podniosły, że na terenie przedmiotowej działki obowiązują przepisy rozporządzenia nr 158 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Otuliny Mazurskiego Parku Krajobrazowego - Zachód (Dz. Urz. Woj. Warm.- Maz. nr 197, poz. 3109). Z uwagi na zawarte w § 4 ust. 1 pkt 7 i 8 tego aktu zakazy wykluczone było ustalenie warunków zabudowy dla przedmiotowej działki, gdyż obejmuje ona fragment dna koryta rzeki "[...]" , w którym utrzymuje się okresowo woda i które składa się w dużej części z torfu. W wyniku tego w ostatnich latach obserwowano szybkie osiadanie gruntu. Realizacja planowanej inwestycji łączyć się więc będzie z koniecznością utwardzenia znacznej powierzchni działki. Ponadto odwołujące się zauważyły, że usytuowanie na działce szamba nie powinno mieć miejsca z uwagi na możliwość zanieczyszczenia wód, niestabilny grunt i funkcjonującą we wsi kanalizację. Odwołujące się zarzuciły ponadto, że Wójt Gminy pobieżnie ocenił wpływ przedmiotowej inwestycji na obszar Natura 2000 "Puszcza "[...]" " i nie zawarł informacji o sposobie uzgodnienia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Dodały, że dla przedmiotowej działki toczyło się już postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne o ustalenie warunków zabudowy, zakończone wyrokiem NSA, w wyniku którego uchylono decyzje organów obu instancji.