Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 maja 2015 r., sygn. II SA/Po 1389/14
Dnia 21 maja 2015 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Maria Kwiecińska Sędzia WSA Danuta Rzyminiak- Owczarczak (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 maja 2015 roku sprawy ze skargi M. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] października 2014 roku Nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz skarżącej kwotę 500,- zł (pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r. Nr [...], Wójt Gminy O., na podstawie art. 60 ust, 1 i art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r., poz, 647 z późn.zm., dalej: u.p.z.p.), po ponownym rozpatrzeniu sprawy na skutek dwóch decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K.: znak [...] z dnia [...].02.2014 r. i znak [...] z dnia [...].05.2014 r., odmówił ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych z wbudowanymi garażami na terenie położonym w T., oznaczonym w ewidencji gruntów jako działka nr [...] i nr [...] - obręb T.
W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że obszar objęty wnioskiem o wydanie warunków zabudowy nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Z kolei zgodnie z art. 61 ust. 1 u.p.z.p. wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków wymienionych w pkt 1-5. Wyjaśniono, iż wyłącznie spełnienie wszystkich (łącznie) warunków zapisanych w treści ww. przepisu daje możliwość pozytywnego rozpatrzenia wniosku w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla projektowanej inwestycji. W toku prowadzonego postępowania administracyjnego wpłynęły uwagi strony postępowania administracyjnego, która wskazuje, że planowana inwestycja budynków mieszkalnych jednorodzinnych koliduje z istniejącym na działce sąsiedniej nr 170 gospodarstwem hodowlanym drobiu, którego hodowla drobiu sezonowo przekracza 40 DJP. Wnioskowane budynki mieszkalne usytuowane są w odległości mniejszej niż 100 m od kurników. Strona postępowania administracyjnego wskazuje również na docelowy konflikt projektowanej zabudowy z istniejącymi kurnikami.