Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 kwietnia 2015 r., sygn. III SA/Lu 1017/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom, Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Drwal,, Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak (sprawozdawca), Protokolant Asystent sędziego Dorota Winiarczyk - Ożóg, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 kwietnia 2015 r. sprawy ze skargi A. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego, określenia jego kwoty, kwoty podatku akcyzowego, kwoty opłaty paliwowej i kwoty podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do sądu decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 r., znak: [...], Dyrektor Izby Celnej w B. P., po rozpatrzeniu odwołania A. P., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Z. z dnia [...] kwietnia 2014 r., znak: [...], w sprawie stwierdzenia powstania długu celnego, określenia jego kwoty, określenia kwot podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług.
Decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
W dniu 25 marca 2014 r. A. P. przejeżdżając z Ukrainy przez Drogowe Przejście Graniczne w H. samochodem marki Opel Senator o nr rej. [...] dokonał w formie ustnej zgłoszenia do procedury dopuszczania do obrotu przywozu 80 litrów benzyny w zbiorniku samochodu oraz 10 litrów w przenośnym kanistrze. Na podstawie zapisów w systemie odpraw celnych organ celny uznał, że zaistniały uzasadnione wątpliwości co do charakteru przewożonego paliwa, a tym samym zasadności skorzystania przez stronę ze zwolnień celnych i podatkowych. W tej sytuacji dokonano pomiaru paliwa i sporządzono protokół.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Naczelnik Urzędu Celnego w Z. decyzją z dnia [...] kwietnia 2014 r. określił kwotę wynikającą z długu celnego w wysokości 15 zł, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w łącznej wysokości 253 zł oraz kwotę opłaty paliwowej w wysokości 9 zł.
Od powyższej decyzji A. P. wniósł odwołanie podnosząc, że wbrew ustaleniom organu spełnił warunki skorzystania ze zwolnienia celnego, bowiem nie przekroczył norm przewozowych, paliwo przewoził w fabrycznym zbiorniku, nie wykorzystywał go w innym pojeździe, ani nie zbywał.