Wyrok WSA w Warszawie z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. IV SA/Wa 2439/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Anna Szymańska, Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Golat (spr.), sędzia WSA Łukasz Krzycki, Protokolant st. ref. Marcin Lesner, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2015 r. sprawy ze skargi W. Sp. k. z siedzibą w B. na postanowienie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie zgłoszenia sprzeciwu na wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości rolnej - oddala skargę -
Uzasadnienie
Zaskarżonym do Sądu postanowieniem z [...] września 2014 r. nr [...] Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi utrzymał w mocy postanowienie własne z [...] maja 2014 r. nr [...] o zgłoszeniu sprzeciwu na nabycie przez Wnioskodawcę - W. spółka z o. o. J. sp. k. w B. prawa własności nieruchomości oznaczonej działką nr [...] o pow. [...] ha, położonej w miejscowości S. w gminie D. w woj. [...], stanowiącej własność M. M.
W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia przedstawiono następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Wnioskodawca, będący cudzoziemcem w rozumieniu ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2004 r. Nr 167, poz. 1758, ze zm.), zwanej dalej "ustawą", wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych o wydanie zezwolenia na nabycie przedmiotowej nieruchomości.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowieniem z [...] maja 2014 r. zgłosił sprzeciw na nabycie przez wnioskodawcę prawa własności przedmiotowej nieruchomości. Uzasadniając rozstrzygnięcie podał w szczególności, że w interesie rolnictwa jest, aby sprzedawane grunty były nabywane przez rolników indywidualnych na powiększenie lub tworzenie gospodarstw rodzinnych.
Wnioskodawca wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o ponowne rozpatrzenie sprawy stwierdzając w szczególności, że Spółka spełnia kryterium wyrażone w art. 1a ust 5 ustawy, gdyż powierzchnia przedmiotowej nieruchomości uzasadniona jest rzeczywistymi potrzebami wnioskodawcy, wynikającymi z charakteru prowadzonej działalności. Wskazano również, że sprzeczne z przepisami prawa stwierdzenie zawarte w postanowieniu organu, że grunty rolne powinny być wykorzystywane rolniczo i służyć powiększaniu przede wszystkim gospodarstw rodzinnych. Dodatkowo zarzucono naruszenie przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi naruszenie art. 10 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, ze zm.), zwanej dalej "K.p.a.", poprzez niezapewnienie Wnioskodawcy możliwości wypowiedzenia się co do negatywnej opinii [...] Izby Rolniczej.