Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. II SA/Lu 99/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski, Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca),, Sędzia SO del. Arkadiusz Mrowiec, Protokolant Asystent sędziego Kazimierz Marszałek, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 stycznia 2015 r. sprawy ze skargi Firmy "A" na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji w sprawie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] znak: [...] Burmistrz Miasta K. ustalił dla E. Sp. z o.o. z siedzibą w W. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na instalacji paneli fotowoltaicznych na działkach nr ewid. [...] położonych w miejscowości K.-R., gm. K.
Pismem z dnia [...] sierpnia 2013 r. P. z siedzibą w N. (dalej jako "Spółka") wniosła - na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. w związku z art. 28 k.p.a. - o wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie stwierdzenia nieważności powyższej decyzji jako niezgodnej z przepisami art. 71 ust. 2 pkt 2 oraz art. 72 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a także z przepisem § 3 ust. 1 pkt 52 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, co miałoby przejawiać się w niezaliczeniu projektowanej inwestycji do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
W uzasadnieniu wniosku Spółka zwróciła uwagę, że budowa farm solarnych stanowi zabudowę przemysłową i należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy nie zostało poprzedzone szeregiem wymaganych prawem uzgodnień. Chodzi w szczególności o uzyskanie uzgodnień m.in. z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, właściwym powiatowym inspektorem sanitarnym oraz decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Rażące naruszenie wskazanych przepisów decyduje również o naruszeniu przez organ przepisów art. 6 i 8 k.p.a., gdyż doprowadziło do złamania zasady praworządności oraz działania organów administracji w sposób budzący zaufanie obywateli do władzy publicznej.