Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. I SA/Kr 1760/14

 

|Sygn. akt I SA/Kr 1760/14 | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 6 listopada 2014 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Jarosław Wiśniewski, Sędzia: WSA Agnieszka Jakimowicz (spr.), Sędzia: WSA Bogusław Wolas, Protokolant: Ewelina Knapczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 listopada 2014 r., sprawy ze skargi T. S.A. w W. (obecnie O. S.A. w W.), na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, z dnia 18 listopada 2013 r. Nr [...], w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r. i 2009 r., I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, II. określa, że wymienione w pkt I decyzje nie mogą być wykonane do chwili prawomocności wyroku, III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 3809 zł (trzy tysiące osiemset dziewięć złotych).

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 18 listopada 2013 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu odwołania T. S.A. w W. (obecnie O. S.A. w W.), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza S. z dnia 29 sierpnia 2013 r. o nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za lata 2008 i 2009.

Z uzasadnienia decyzji wynika, że organ I instancji określił T. S.A. w W. wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od nieruchomości za lata 2008-2009 odpowiednio w kwocie 153.122 zł oraz 55.546 zł wskazując, że w deklaracjach na podatek od nieruchomości za powyższe lata spółka wykazała do opodatkowania wartość budowli pomniejszoną w stosunku do 2007 r. nie deklarując do opodatkowania wartości telekomunikacyjnych linii kablowych umieszczonych w kanalizacjach kablowych. Po wszczęciu postępowania podatkowego organ wezwał spółkę dwukrotnie do wyjaśnienia różnicy w podstawie opodatkowania budowli w latach 2008-2009 w stosunku do 2007 r. z wyszczególnieniem kwot dotyczących linii kablowych położonych w kanalizacji kablowej. W odpowiedzi na powyższe wezwania spółka wyjaśniała, że zmiana deklarowanej w 2008 i 2009 r. dla celów podatku od nieruchomości podstawy opodatkowania od budowli nastąpiła w wyniku przeprowadzonych przez spółkę analiz, których przedmiotem było badanie stanu środków trwałych wchodzących w skład infrastruktury telekomunikacyjnej jako obiektów budowlanych oraz analiz dotyczących wartości wspomnianych środków trwałych. Przeprowadzone analizy wykazały, że w latach poprzedzających 2008 r. spółka nieprawidłowo określała podstawę opodatkowania. Spółka przedłożyła również przy piśmie z dnia 27 czerwca 2013 r. nośnik danych w postaci płyty CD zawierający wyciąg z ewidencji środków trwałych spółki dla gr. 2 KŚT i gr. 6 KŚT - dla obszaru, w obrębie którego położona jest gmina S.. Według spółki dane tam zapisane pozwalają na wyodrębnienie, a następnie wyliczenie wartości obiektów, które Burmistrz S. zakwalifikował jako budowle podlegające opodatkowaniu. Wskazano także, że w strukturze organizacyjnej T. S.A. wyodrębnione są obszary i właśnie dla tych obszarów tworzona jest ewidencja środków trwałych w kształcie jak na załączonej płycie CD. W kolejnym piśmie z dnia 12 lipca 2013 r. spółka zanegowała co do zasady możliwość opodatkowania podatkiem od nieruchomości linii kablowych znajdujących się w kanalizacji kablowej. Natomiast w piśmie z dnia 7 sierpnia 2013 r. zawarła wniosek dowodowy o przeprowadzenie dowodu z ewidencji środków trwałych celem ustalenia, o które obiekty w kontekście opodatkowania chodzi oraz ustalenia ich wartości. Organ I instancji nie uwzględnił przedmiotowego wniosku dowodowego wskazując w decyzji, że z przedłożonego przez spółkę wyciągu z ewidencji środków trwałych niemożliwe dla organu jest wyodrębnienie budowli położonych na terenie gminy S.. Wyciąg zawiera 2 tysiące stron wykazu budowli z różnych "obszarów" i organ nie ma możliwości ustalenia jaki zasięg ma "obszar" (z jakim terytorialnie obszarem się pokrywa). W związku z tym uznano, że brak jest woli współpracy ze strony spółki i określono zobowiązanie podatkowe opierając się o dane zawarte w deklaracji za 2007 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00