Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 29 października 2014 r., sygn. III SA/Po 1193/13
Dnia 29 października 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka (spr.) Sędziowie NSA Maria Lorych-Olszanowska WSA Włodzimierz Zygmont Protokolant: st.sekr.sąd. Anna Piotrowska- Żyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 października 2014 roku przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w Poznaniu Zbigniewa Pierzyńskiego sprawy ze skargi Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W (obecnie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L z dnia [...] roku nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 oddala skargę
Uzasadnienie
Spółka w P złożyła wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012 oraz o zwrot nadpłaty w łącznej kwocie 84 502 zł wraz z korektami deklaracji podatkowych za te lata.
Decyzją z dnia [...] 2013 roku Wójt Burmistrz Gminy R określił podatnikowi wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za poszczególne lata 2007-2012 .
W uzasadnieniu organ wskazał, że stanowisko wnioskodawcy wymagało dokładnego ustalenia stanu faktycznego oraz dokonania oceny co do jego zgodności z przepisami prawa materialnego i dlatego postanowieniem z dnia 9 stycznia 2013r. zostało wszczęte z urzędu postępowanie w sprawie określenia podatnikowi wysokości zobowiązania podatkowego za lata objęte wnioskiem.. Organ stwierdził, że w przypadku złożenia przez podatnika wniosku o stwierdzenie nadpłaty, gdy zadeklarowana w korektach deklaracji kwota budzi zastrzeżenia organu podatkowego, konieczne jest uprzednie określenie wysokości zobowiązania podatkowego. Decyzja wydana w sprawie nadpłaty musi uwzględniać sentencję rozstrzygnięcia w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego i rozstrzygnięcie to w konsekwencji ma wpływ na treśc rozstrzygnięcia o nadpłacie. Nie można bowiem stwierdzić nadpłaty bez uprzedniego określenia prawidłowej wysokości zobowiązania. Pomimo upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego za rok 2007, zdaniem organu w pełni uzasadnione jest określenie wysokości tego zobowiązania, jednakże wyłącznie w wysokości nie wyższej od zapłaconej przez podatnika. Organ podał, ze podatnik we wniosku o stwierdzenie nadpłaty zawarł uzasadnienie swojego stanowiska oraz wskazał szczegółowo obiekty, które w poszczególnych latach jego zdaniem powinny zostać wyłączone z opodatkowania. Odnośnie opodatkowania zieleni i nasadzeń organ podzielił stanowisko podatnika, że obiekty te nie spełniają definicji obiektu budowlanego. Nie podzielił natomiast stanowiska podatnika w pozostałej części tj. co do kontenerowych stacji redukcyjno- pomiarowych, urządzeń redukcyjno- pomiarowych, punktów pomiarowych, punktów redukcyjno- pomiarowych, urządzeń technicznych i pomiarowych. Organ jednoznacznie sformułował twierdzenie, iż cała sieć gazowa wraz z kontenerowymi stacjami redukcyjno-pomiarowymi, punktami pomiarowymi, redukcyjno-pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi i pomiarowymi stanowią całość techniczno-użytkową , w związku z czym należy uznać je za budowlę. Wnioski zawarte w uzasadnieniu oparto o treść art. 2 ust.1 pkt 3, art.1 a ust.1 pkt 2 ustawy-o podatkach i opłatach lokalnych oraz art.3 pkt 1 lit.b ustawy-Prawo budowlane. W ocenie organu wskazywane przez podatnika we wniosku urządzenia stanowią łącznie z gazociągiem część budowli sieci- sieci gazowej.