Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 11 września 2014 r., sygn. II SA/Op 326/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz (spr.) Protokolant Referent stażysta Marta Kubiak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 września 2014 r. sprawy ze skargi Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 25 lutego 2014 r., nr. [...], w przedmiocie odmowy zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu z dnia 10 grudnia 2013 r. nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu na rzecz skarżącej Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w [...] kwotę 200 (dwieście) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 9 października 2013 r. Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w [...] (dalej: Agencja) wystąpiła do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi wojewódzkiej nr [...] w miejscowości [...] do nieruchomości nr [...] k.m., położonej przy ul. [...], wykorzystywanej na cele mieszkalne, której Agencja jest właścicielem i użytkownikiem. We wniosku wskazano, że działka nie sąsiaduje z inną drogą i nie posiada bezpośredniego włączenia do drogi publicznej, zaś po wybudowaniu zjazdu jej sposób wykorzystania nie ulegnie zmianie.
W dniu 30 listopada 2013 r. organ przeprowadził oględziny terenu, co utrwalono w protokole, po czym wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego o wydanie opinii w sprawie możliwości lokalizacji wnioskowanego zjazdu.
W piśmie z dnia 19 listopada 2013 r., Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego w Opolu, działający z upoważnienia Marszałka Województwa Opolskiego, przedstawił negatywną opinię lokalizacji wnioskowanego zjazdu. Do pisma dołączył kopię protokołu z posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w dniu 7 listopada 2013 r., na którym Komisja odrzuciła koncepcję budowy zjazdu. Powołując się na przepis § 9 ust. 1 pkt 4 i pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43, poz. 430, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, organ stwierdził, że na drodze klasy G i Z, jakimi są drogi wojewódzkie należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do terenów pod nową zabudowę. Wskazał, że dojazd od działki nr A odbywa się obecnie przez istniejącą drogę o nawierzchni betonowej, posiadającą połączenie z drogą wojewódzką. Stosownie do tego wywiódł, że lokalizacja wnioskowanego zjazdu nie znajduje uzasadniania z uwagi na możliwość obsługi działki nr A przez istniejący wjazd oraz ze względu na konieczność utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego zgodnie z przepisami powołanego rozporządzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right