Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 września 2014 r., sygn. II SA/Kr 601/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędzia WSA Iwona Niżnik-Dobosz Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2014 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia "[...]" w K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 5 lutego 2014 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w sprawie skargę oddala.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 28.11.2013r. nr [...] Prezydent Miasta odmówił dopuszczenia Stowarzyszenia "[...]" w K. do udziału w charakterze podmiotu na prawach strony w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego p.n.: nadbudowa istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z budową w dobudowie 2 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej z garażem podziemnym na działkach nr [...], [...], obr. [...] przy ul. [...] w K..

W uzasadnieniu organ I instancji podał, że zgodnie w związku z art. 31 § 1 kpa brak jest podstaw do przyjęcia, iż ze względu na cele statutowe stowarzyszenia, uzasadnionym jest jego dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Cele te - określone jako "realizacja prawa do wypowiadania się w sprawach publicznych, działanie na rzecz zapewnienia zrównoważonego rozwoju dzielnicy [...], w tym w szczególności W. i całego K., działanie na rzecz ochrony i poszanowania praw właścicieli nieruchomości położonych na terenie dzielnicy [...], w tym w szczególności W. oraz praw mieszkańców na tym terenie, działanie na rzecz wspierania szeroko rozumianej społecznej edukacji ekologicznej, zapewnienie możności ochrony przed niekorzystnym dla mieszkańców planowaniem przestrzennym, propagowanie idei dbania i poprawy jakości przestrzeni publicznej, warunków życia, środowiska i krajobrazu, działania na rzecz utrzymania i rozwoju walorów ładu architektonicznego i przestrzennego, działanie na rzecz rozwoju świadomości społecznej związanej z oddziaływaniem nowych inwestycji budowlanych na otoczenie, działanie na rzecz kształtowania polityki przestrzennej dzielnicy [...], w tym w szczególności W. i całego K., wspieranie inicjatyw dotyczących ochrony dziedzictwa przyrodniczego, działanie nakierowane na integrację mieszkańców poprzez tworzenie wspólnot lokalnych oraz wspieranie inicjatyw społecznych" - sformułowane są bowiem w sposób ogólny, zaś organizacje społeczne chcące uczestniczyć w postępowaniu na prawach strony winny wykazać istnienie związku pomiędzy swoimi celami statutowymi, a przedmiotem postępowania administracyjnego. Jakkolwiek zatem przedmiotowe zamierzenie inwestycyjne planowane jest na obszarze działania stowarzyszenia, to jednak cel statutowy, na który powołuje się stowarzyszenie: ochrona przed niekorzystnym planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym, czy też działania na rzecz zapewnienia zrównoważonego rozwoju dzielnicy [...], trudno dopasować do przedmiotu niniejszego postępowania, które dotyczy ustalenia warunków zabudowy dla budynków mieszkalnych o charakterze jednorodzinnym, a taka właśnie zabudowa przeważa na terenie Dzielnicy [...]. W dalszej części uzasadnienia podano w związku z tym, że o ile przy dużych inwestycjach, o charakterze produkcyjnym lub usługowym znacznych rozmiarów, względnie o charakterze mieszkaniowym wielorodzinnym można przyjmować, iż mogą one wpływać na istniejący ład architektoniczny, o tyle w przypadku planowanej inwestycji tj. budowy budynków jednorodzinnych, twierdzenie takie nie znajduje uzasadnienia. W ocenie organu I instancji dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu nie można także uzasadniać brakiem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na terenie planowanej inwestycji, ponieważ nie jest to jedna z przesłanek przewidzianych w art. 31 § 1 pkt. 2 kpa. Nadto w orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że żadna organizacja społeczna nie może żądać, w trybie art. 31 § l pkt. 2 kpa, dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu administracyjnym celem prowadzenia kontroli tych postępowań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00