Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 4 września 2014 r., sygn. II SA/Bk 564/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz,, sędzia WSA Mirosław Wincenciak, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 września 2014 r. sprawy ze skargi K. M. na postanowienie P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty legalizacyjnej oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.

W sierpniu 2013r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. wszczął postępowanie administracyjne w sprawie legalności wzniesienia przez K. M. na działce o numerze geodezyjnym [...] we wsi Z. G. [...], gmina J., budynku inwentarskiego - obory. Postanowieniem z dnia [...] września 2013r. wydanym na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 ustawy Prawo budowlane, organ zobowiązał inwestora do przedłożenia w terminie do 20 stycznia 2014r. dokumentów prowadzących do zalegalizowania obiektu w postaci:

- zaświadczenia wójta o zgodności budowy z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, albo ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy

- czterech egzemplarzy projektu budowlanego obiektu wraz z opiniami i uzgodnieniami

- oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

W uzasadnieniu postanowienia organ, że inwestor podczas kontroli nie okazał ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę obory a do protokołu kontroli zeznał, że wybudował obiekt w latach 2008 - 2009 sposobem gospodarczym bez kierownika budowy. Podawał, że pozwolenie na budowę posiadał ale dokument zaginął. Starostwo Powiatowe w S. poinformowało organ nadzoru budowlanego, że nie odnaleziono w zasobach dokumentu w postaci pozwolenia na budowę obory udzielonego skarżącemu. Również Wójt Gminy J. poinformował, że nie dysponuje takim dokumentem, ponieważ dokumentację związaną z pozwoleniami na budowę przekazał Urzędowi Rejonowemu w S. zgodnie z ustawą kompetencyjną. W trakcie oględzin, przeprowadzonych 24 września 2013r. inwestor sprostował złożone do protokołu kontroli oświadczenie o dacie budowy obory stwierdzając, że omyłkowo podał lata 2000-2009. W rzeczywistości budowę rozpoczął w latach 1987 - 1988 a zakończył w 2009r. Organ opisał też treść zeznań świadków przesłuchanych w trakcie oględzin w osobach J. D., S. D., A. B. i F. J. Oceniając te zeznania oraz twierdzenia inwestora a także mając na uwadze wygląd elementów konstrukcyjnych obiektu, organ stwierdził, że obora została wybudowana w trakcie obowiązywania ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane i jest samowolą budowlaną, podlegającą procedurze legalizacji. W uzasadnieniu postanowienia zawarta została informacja, że opłata legalizacyjna wyniesie kwotę 25 000 złotych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00