Orzeczenie
Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 7 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Sz 342/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędzia NSA Elżbieta Makowska, Protokolant starszy sekretarz sądowy Małgorzata Płocharska-Małys, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2014 r. sprawy ze skargi Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę.
Uzasadnienie
W wyniku rozpatrzenia wniosku z dnia [...] r. D. Ł. Wójt Gminy ustalił warunki zabudowy dla terenu działki nr [...] w obrębie[...] , gmina[...] , dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z infrastrukturą techniczną towarzyszącą.
W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji stwierdza się, że zamierzenie inwestycyjne spełnia wszystkie warunki wynikające z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2012.647).
W odwołaniu z [...] r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad stwierdził, że decyzja o warunkach zabudowy działki nr [...] w, w sposób bezpośredni, koliduje z projektowaną inwestycją publiczną tj. planowaną drogą ekspresową[...] . W wyniku realizacji tej inwestycji drogowej, działka nr [...] zostanie w całości zajęta na cele drogowe i znajdzie się w granicach pasa drogowego drogi [...] .
Kwestią istotną w sprawie jest, zdaniem odwołującego się, czy podmiot, na który w decyzji środowiskowej nałożono obowiązki i który związany jest wytyczonym w tej decyzji obszarem na którym może zrealizować zamierzoną inwestycję drogowa, ma interes prawny w rozstrzygnięciu postępowania o ustalenia warunków zabudowy obejmującej ten obszar. W ocenie strony uznać należy, że wydana dla tej działki decyzja o warunkach zabudowy wpływa na obowiązki GDDKiA mające swe źródło w przepisach ustawy z dnia 03.10.2008 o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. W konsekwencji, od momentu uprawomocnienia się decyzji środowiskowej zarządca drogi ma interes prawny, a tym samym przysługuje mu przymiot strony, we wszystkich postępowaniach, których przedmiotem są nieruchomości przewidziane pod realizację drogi. Brak jest podstaw dla uznania, że GDDKiA przymiot strony przysługiwał będzie dopiero z chwilą uprawomocnienia się decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, albowiem w tej dacie nieruchomość przeznaczona pod drogę stanie się, z mocy prawa, własnością Skarbu Państwa. Wobec zatem określenia w decyzji środowiskowej przebiegu drogi, brak jest podstaw dla jednoczesnego orzekania, że w jej granicach może być zrealizowana inwestycja w postaci budowy domu jednorodzinnego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right