Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 lipca 2014 r., sygn. I SA/Ol 336/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Błesiński, Sędziowie sędzia WSA Wiesława Pierechod (sprawozdawca), sędzia WSA Zofia Skrzynecka, Protokolant referent stażysta Milena Małyszko, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 16 lipca 2014r. sprawy ze skargi J. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" o nr "[...]" w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Dyrektor Izby Celnej, po rozpatrzeniu odwołania J. P., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 listopada 2013r. nr "[...]" w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług.
Z motywów rozstrzygnięcia wynika, że: Przekraczając w dniu 29.09.2013r. granicę Unii Europejskiej na przejściu granicznym w G., J. P. (dalej podatnik, odwołujący się, skarżący) dokonał zgłoszenia celnego przywozu 70 litrów oleju napędowego w zbiorniku pojazdu osobowego marki "[...]" o numerze rejestracyjnym "[...]", oraz 10 litrów w przenośnym kanistrze. Zgłoszenie to poddano kontroli celnej. Podjęto też czynności mające na celu przesłuchanie podróżnego na okoliczność celu podróży, częstotliwości przejazdów i przeznaczenia paliw silnikowych podlegających zwolnieniu z należności celnych. J. P. nie wyraził zgody na przesłuchanie.
W toku wszczętego następnie postępowania organ podatkowy I instancji dokonał analizy częstotliwości przekraczania przez zgłaszającego granicy Unii Europejskiej, zarejestrowanego w Systemie Informatycznego Wspomagania Odpraw Celnych (dalej system SOC-O). Ustalił, że dokonuje on przywozów paliwa z dużą częstotliwością, przekraczającą zwykłe potrzeby kierowcy. Zgłaszający w okresie od 29.08.2013r. do 29.09.2013r. 24-krotnie przekraczał bowiem granicę polsko-rosyjską i wprowadził na obszar celny Unii 1160 litrów oleju napędowego. Oprócz paliwa deklarował za każdym razem również wyroby tytoniowe oraz alkoholowe. W ocenie organu I instancji, wwiezione na obszar celny Unii w dniu 29.09.2013r. paliwo nie mogło zostać objęte zwolnieniem z należności przywozowych na podstawie art. 41 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz. Urz. WE L 324 z dnia 10 grudnia 2009r.). Nie zostały bowiem spełnione warunki zwolnienia od należności podatkowych, określone w art. 56 ust. 1, 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), ustanowione zgodnie z przepisami Dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy ( Dz.U L 346 z 29.12.2007,s.6 ). Aktywność podróżnego w zakresie przywozu paliwa na obszar celny Wspólnoty jednoznacznie narusza definicję "towarów pozbawionych charakteru handlowego" których obejmowanie procedurą celną powinno mieć charakter sporadyczny.