Postanowienie WSA w Łodzi z dnia 31 lipca 2014 r., sygn. III SA/Łd 619/14
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda po rozpoznaniu w dniu 31 lipca 2014r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. P. na orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Ł. z dnia [...] w przedmiocie stwierdzenia inwalidztwa bez związku ze służbą postanawia: - odrzucić skargę. k.p.
Uzasadnienie
Orzeczeniem z dnia [...] Okręgowa Komisja Lekarska Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Ł. orzekła, że skarżący jest zdolny do pracy, zalicza się do trzeciej grupy inwalidów, inwalidztwo pozostaje bez związku ze służbą, istnieje od 2009r. i jest czasowe.
Nie zgadzając się z tym orzeczeniem, S. P. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. W skardze tej skarżący stwierdził, że analiza § 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 stycznia 1995r. w sprawie zasad orzekania o inwalidztwie funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, emerytów i rencistów policyjnych, trybu postępowania i właściwości komisji lekarskich w tych sprawach, sposobu przeprowadzania kontrolnych badań lekarskich oraz wzywania inwalidów na te badania (Dz.U. nr 8, poz. 41 ze zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2005r. w sprawie wykazu schorzeń i chorób pozostających w związku ze służbą w Policji, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. nr 206, poz. 1723) prowadzi do wniosku, że czym innym jest orzeczenie o inwalidztwie pozostającym w związku ze służbą, a czym innym inwalidztwo pozostające w związku z wypadkiem lub chorobą powstałą w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby. To ostatnie oznacza, że musi istnieć związek przyczynowy choroby nabytej w służbie a warunkami pełnionej służby i nie jest to zasada bezwzględna, bowiem mogą zaistnieć inne okoliczności w służbie nie przewidziane w przepisach, a mogące mieć związek ze służbą. W stosunku do skarżącego takie okoliczności występowały. Po raz pierwszy zostały ustalone chociażby przez Wojewódzką Komisję Lekarską MSW w K. w 2009r. i potwierdzone w orzeczeniach nr [...] i [...]. Skarżący nabył prawo do renty inwalidzkiej w związku ze służbą w Policji w 2009r. Stwierdzone schorzenia główne takie jak ZZA i schorzenia współistniejące: przebyte reakcje depresyjne, nadciśnienie tętnicze pierwszego okresu oraz choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa z dyskopatią C/3/c4/C/5/C6 i L5/S1 z okresowym zespołem bólowym wielokorzeniowym mieszczą się wykazie nr 1 powołanego rozporządzenia z dnia 29 września 2005r. Zatem nastąpiły duże pod względem merytorycznym i medycznym rozbieżności między orzeczeniami Wojewódzkiej i Okręgowej Komisji Lekarskiej, która powinna była zarządzić badania przez specjalistów, a nie poprzestać na konsultacjach, własnym badaniu i subiektywnej ocenie dokumentacji medycznej skarżącego.