Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 maja 2014 r., sygn. I SA/Wr 214/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Jadwiga Danuta Mróz, Sędziowie Sędzia WSA - Barbara Ciołek, Sędzia WSA - Marek Olejnik (sprawozdawca), , Protokolant asystent sędziego Marcin Kuliś, po rozpoznaniu na rozprawie w Wydziale I w dniu 7 maja 2014 r. sprawy ze skargi K. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [ ] 2013 r. Nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] 2013 r., nr [...] Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...] 2013 r., nr [...]), określającą K. C. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki [...] (rok produkcji 2008) w kwocie 336 zł.
Na podstawie materiałów zgromadzonych w toku kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego we W. ustalił, że K. C., prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "A" nabył na terenie Francji samochód marki [...] (nr nadwozia [...], rok produkcji 2008, pojemność silnika 1461 cm3) na podstawie faktury z dnia [...] 2010 r. Samochód ten został następnie przemieszczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i sprzedany firmie "B" sp. z o.o. z siedzibą w K.. Pierwszej rejestracji pojazdu na terenie kraju dokonano w dniu 16 lipca 2010 r. W obu transakcjach (tj. nabycie na terenie Francji i sprzedaż na terenie Polski) samochód występował jako ciężarowy. Także w Polsce samochód został zarejestrowany jako ciężarowy.
Z protokołu oględzin przeprowadzonych w dniu 23 listopada 2012 r. i załączonej dokumentacji fotograficznej wynika, że jest to samochód trzydrzwiowy, przeszklony wzdłuż bocznych paneli oraz na klapie bagażnika. W pojeździe zamontowane są na stałe 2 fotele z zagłówkami i wyposażaniem zabezpieczającym. Za pierwszym rzędem siedzeń w samochodzie znajduje się zabudowa wykonana z plastiku, której konstrukcja łączy się z tapicerką boczną oraz częścią bagażową tworząc jednolitą całość. Po bokach zamocowane na śruby metalowe wsporniki na których opiera się składana pokrywa przestrzeni bagażowej. Brak miejsc do mocowania drugiego rzędu siedzeń - fabryczne zaślepienie. W części towarowej brak wyposażenia kojarzonego z przestrzenią do przewozu osób W bocznych drzwiach samochodu stwierdzono elektrycznie otwierane szyby oraz schowki. Tapicerka jednolita.