Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 maja 2014 r., sygn. VI SA/Wa 2748/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędzia WSA Grażyna Śliwińska Protokolant st. ref. Katarzyna Zielińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 maja 2014 r. sprawy ze skargi P. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z [...] lipca 2013 r., Główny Inspektor Transportu Drogowego na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a., art. 64 ust. 1-2, art. 64 c, art. 140 aa ust. 1, 3, 4, art. 140 ab ust. 1 pkt 3 lit c), ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.), art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 260) - także jako ustawa, po rozpatrzeniu odwołania P. K. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] maja 2013 r. Nr [...] nakładającej karę pieniężną w wysokości 15000 złotych, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Do wydania decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] kwietnia 2013 r. w O. (obwodnica północna) na drodze krajowej nr [...] o dopuszczalnych naciskach pojedynczej osi napędowej do 10t zatrzymano do kontroli samochód marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą marki [...] o nr rej. [...].
Pojazdem członowym kierował K. G., który wykonywał przewóz w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy P. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą F. P. K. Kierowca wykonywał międzynarodowy przewóz drogowy ładunku niepodzielnego - obrabiarki (waga brutto 20t), z Niemiec do Polski. Pojazd wraz z ładunkiem poddano ważeniu na legalizowanych wagach przenośnych SAW 10C/II klasy dokładności IIII o nr fabrycznych [...] i [...] z ważną legalizacją ponowną do [...]grudnia 2014 r. oraz świadectwami zgodności na wymagania Dyrektywy Rady nr 90/384/EWG zmienionej Dyrektywą nr 93/68/EWG wdrożonej rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 grudnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla wag nieautomatycznych podlegających ocenie zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 23). Ważenia pojazdu dokonano na zatwierdzonym stanowisku do ważenia pojazdów zalegalizowanym przez geodetę uprawnionego protokółem z dnia [...]maja 2012 r. W wyniku ważenia, po odjęciu 2%, stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej na drogach o 2,15t (nacisk osi wynosił 12,45t). Kierowca podczas kontroli, po zapoznaniu z procedurą ważenia i kontroli, okazał nieważne zezwolenie kategorii III nr [...] na przejazd pojazdu nienormatywnego (ważność zezwolenia upłynęła dzień przed kontrolą). Zdaniem kontrolujących kierowca zobowiązany był do okazania zezwolenia kat. VII.