Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 maja 2014 r., sygn. II SA/Ol 225/14

 

Dnia 6 maja 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 maja 2014 roku sprawy ze skargi J. B. i J. B. na decyzję Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości - oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Starosta "[...]" udzielił Spółce A zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości składającej się z działek o numerach geod. "[...]", "[...]", "[...]", "[...]’, stanowiącej własność J. B. i J. B., w celu założenia i przeprowadzenia przez te działki dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 kV relacji "[...]", zgodnie z własną decyzją z dnia "[...]", nr "[..]". Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podano, że wnioskiem z dnia "[...]" Spółka zwróciła się o wydanie decyzji w trybie art. 124 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2010, Nr 102, poz. 651 ze zm.) w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z opisanych wyżej działek przez zezwolenie wnioskodawcy na założenie i przeprowadzenie przez te nieruchomości dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej 400kV relacji "[...]", polegającej na wybudowaniu 1 stanowiska słupa, podwieszenie napowietrznych przewodów linii na wysokości nie mniejszej niż 13,4 m, a także na funkcjonowanie linii po wybudowaniu na części nieruchomości w pasie technologicznym o szerokości 2x35 m. Wniosek obejmował również żądanie nadania decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości rygoru natychmiastowej wykonalności na podstawie art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego z uwagi na wyjątkowo ważny interes strony, polegający na realizacji inwestycji celu publicznego oraz wydanie decyzji na podstawie art. 124 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami zezwalającej na niezwłoczne zajęcie w/w nieruchomości z rygorem natychmiastowej wykonalności. Wskazano, że decyzją z dnia "[...]" Starosta "[...]" ograniczył sposób korzystania ze wskazanej wyżej nieruchomości przez zezwolenie wnioskodawcy na założenie i przeprowadzenie napowietrznej dwutorowej linii elektroenergetycznej 400 kV relacji "[...]" przez przedmiotową nieruchomość. Oceniając natomiast żądanie dotyczące niezwłocznego zajęcia nieruchomości organ pierwszej instancji podniósł, że za wydaniem wnioskowanej decyzji przemawiał społeczny i wyjątkowo ważny interes wnioskodawcy, w tym interes gospodarczy. Projekt dotyczący budowy linii elektroenergetycznej 400 kV "[...]" jest inwestycją celu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja winna zostać zrealizowana do końca 2015r., przy czym roboty budowlane powinny zakończyć się najpóźniej w połowie 2015r. Jednym z warunków rozliczenia przez wnioskodawcę dofinansowania ze środków unijnych jest terminowe zrealizowanie całości projektu, gdyż w razie przekroczenia końcowego terminu realizacji projektu może on zostać zobowiązany do zwrotu części lub całości kwoty dofinansowania. Budowa przedmiotowej linii elektroenergetycznej ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego wschodniego rejonu Unii Europejskiej, a ponadto ma status projektu priorytetowego o istotnym znaczeniu dla Unii Europejskiej. Wskazano, że wybudowanie i eksploatacja linii spowoduje poprawę niezawodności i sprawności operacyjnej funkcjonowania krajowego systemu elektroenergetycznego oraz poprawę niezawodności zasilania w energię elektryczną m.in. województwa. Organ uznał, że zezwolenie na niezwłoczne zajęcie przedmiotowych nieruchomości jest niezbędne, gdyż w przeciwnym wypadku wnioskodawca mógłby nie uzyskać dostępu do nich, a tym samym nie miałby możliwości przeprowadzenia przedmiotowej linii elektroenergetycznej. Podano, że wnioskodawca - z uwagi na termin realizacji przedmiotowej inwestycji oraz zaangażowane w nią wielomilionowe środki unijne - jest zobowiązany do podjęcia niezwłocznych działań w celu uzyskania prawa do gruntu, co należało uznać za stan nagłej konieczności. W przeciwnym przypadku opóźniłoby się uzyskanie pozwolenia na budowę, a tym samym termin zakończenia inwestycji. Organ pierwszej instancji uznał, że skoro zakończenie przedmiotowej inwestycji uzależnione jest przede wszystkim od środków unijnych, to ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości i zezwolenie na niezwłoczne zajęcie nieruchomości stanowią warunek powodzenia inwestycji. W związku z tym wydanie powyższych decyzji było uzasadnione ważnym interesem gospodarczym, gdyż pozyskane na ten cel środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego należą do środków publicznych w rozumieniu - art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00