Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 7 kwietnia 2014 r., sygn. II SA/Rz 257/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Magdalena Józefczyk Sędziowie NSA Małgorzata Wolska WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant Sylwia Pacześniak po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi Rady Gminy Leżajsk na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 14 stycznia 2014 r., nr P.II.4131.2.8.2014 w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; II. stwierdza, że zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zwraca Radzie Gminy Leżajsk kwotę 300 zł /słownie: trzysta złotych/ tytułem nadpłaconego wpisu sądowego; IV. zasądza od Wojewody Podkarpackiego na rzecz skarżącej Rady Gminy Leżajsk kwotę 240 zł /słownie: dwieście czterdzieści złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy Leżajsk jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podkarpackiego z dnia 14 stycznia 2014 r., nr P.II.4131.2.8.2014,o stwierdzeniu nieważność uchwały Rady Gminy Leżajsk z dnia 18 grudnia 2013 r., nr XLVII/323/2013 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej w 2014 r. Powiatowi Leżajskiemu na realizację zadania publicznego pod nazwą "Budowa chodnika przy drodze powiatowej nr 1271R i 1272R w Chałupkach Dębniańskich". W podstawie prawnej rozstrzygnięcia powołano art. 10 ust. 2, oraz art. 85, 86 i 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm., zwana dale u.s.g.) w związku z art. 220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm., zwana dalej u.f.p.).

W uzasadnieniu Wojewoda wskazał, że przedmiotową uchwałą Rada postanowiła udzielić pomocy rzeczowej w 2014 r. Powiatowemu Leżajskiemu w formie opracowania projektu i budowy chodnika przy drodze powiatowej w Chałupkach Dębniańskich do kwoty 150 396,00 zł. W ocenie organu nadzoru taki zapis uchwały narusza art. 10 ust. 2 u.s.g. oraz art. 220 u.f.p. Wojewoda wyjaśnił, że pomoc finansowa stanowi wydatek budżetowy jednostki samorządu terytorialnego w formie dotacji na rzecz innej jednostki samorządowej. Natomiast pomoc rzeczowa oznacza w praktyce zakup określonych środków rzeczowych za środki pieniężne ujęte w budżecie jednostki samorządowej i przekazanie ich do innej jednostki samorządowej. W ocenie organu nadzoru w powyższych ramach nie mieści się działanie Rady Gminy Leżajsk, gdyż treść podjętej uchwały wskazuje, że przekazywana zostaje budowa chodnika dla pieszych przy drodze powiatowej. Wyjaśnił, że Gmina Leżajsk wykonując powyższe prace, wykonuje zadania Powiatu Leżajskiego określone w art. 19 i następnych ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 260 ze zm., zwanej dalej u.d.p.). Wojewoda powołał się na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach zawarte w wyroku z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt II SA/Gl 275/08, w którym wskazano, że: zgodnie z art. 19 ust. 4 u.d.p. zarządzanie drogami publicznymi może być przekazywane między zarządcami w trybie porozumienia, regulującego w szczególności wzajemne rozliczenia finansowe. Podkreślenia wymaga jednak, iż przepis art. 19 ust. 4 u.d.p. nie stanowi samodzielnej i odrębnej podstawy do podejmowania uchwały przez organy stanowiące jednostkę samorządu terytorialnego. Podejmowanie uchwał w przedmiocie przejęcia bądź przekazania zadań, uregulowane jest bowiem w ustawach ustrojowych i może się odbywać jedynie na zasadach tam uregulowanych. Wojewoda wskazał również na treść art. 8 ust. 2a u.s.g., że gmina może wykonywać zadnia z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego i wyjaśnił, że porozumienie to dochodzi do skutku przez zgodne oświadczenie woli stron porozumienia. Zawarcie porozumienia powoduje przeniesienia zadań oraz kompetencji niezbędnych dla realizacji przekazanych zadań między organami administracji publicznej na różnych szczeblach. Przejęte zadania w drodze porozumienia są realizowane przez organy jednostki samorządowej, która te zadania przejęła, w ramach jej podmiotowości i jej własnej struktury organizacyjnej. Rekapitulując Wojewoda stwierdził, że Rada Gminy Leżajsk powinna podjąć uchwałę dotyczącą zawarcia porozumienia z Powiatem Leżajskim, a nie w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej, ewentualnie udzielić pomocy firanowej w formie dotacji celowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00